×

Liefde, passie en wijn, een geslaagd debuut van Kate Paris

op 27 juli 2017 door

In juni verscheen de debuutroman van Kate Paris, Een ondertoon van liefde. Een roman over een vrouw die sommelier is. Het boek vertelt het verhaal over haar leven en het leven van Alexander Ford. Wat gebeurt er als deze twee mensen elkaar ontmoeten, is de vraag die centraal staat in deze roman. Wat vonden de deelnemers van deze leesclub van het debuut van Kate Paris? Lees het in dit verslag.

EEN ONDERTOON VAN LIEFDE

De dag waarop Ivy Jansen haar grootste ambitie waar zou maken, werd de dag waarop ze alles verloor. Haar toekomstdroom. Haar grote liefde. Haar zelfvertrouwen. Gebroken vlucht ze vanuit Amerika terug naar Nederland, waar ze veiligheid zoekt in de nachtclub van jeugdvriend Bernd. Haar collega's ontdekken al snel dat ze een bijzondere gave heeft als het aankomt op het herkennen van wijn en verleiden haar tot het spel 'The kiss of the bottle'.
Ongewild trekt ze hierbij de aandacht van Alexander Ford, manager van het exclusieve Hotel Ford. Hij biedt Ivy een baan aan als sommelier in zijn restaurant. Al snel gaat ze niet alleen helemaal op in haar werk, maar ook in de relatie met Alexander, die haar precies geeft wat ze nodig heeft. Tot een echo uit Ivy's verleden doordringt in haar nieuwe leven en de geschiedenis zich dreigt te herhalen.

Tijdens de leesclub bespraken de leesclubdeelnemers wat zij van het boek vonden.

Passie en vriendschap
Ondanks dat gedacht werd dat het boek vooral over wijn en wijnkennis zou gaan, bevatte Een ondertoon van liefde meerdere lagen. Bianca weet de thema’s van dit verhaal goed samen te vatten: “Voor mij draait het boek om passie, liefde en vriendschap, deze drie thema's worden alle drie uitgebreid beschreven. De liefde die opbloeit tussen Ilvy en Oliver, de passie die ze samen beleven, zowel op liefdesgebied als voor het werk, een mooie combinatie. Vriendschap, er worden vriendschappen gesloten en ontbonden, en ook weer hersteld. Zo is het leven!” Kessel is wat sceptischer: “Of het liefde is betwijfel ik, maar ja wie ben ik?” Wel vindt ze liefde centraal staan in het verhaal, of romantiek, zoals zij het beschrijft. Maar de passie voor wijn is het belangrijkste thema: “Voor het vak van Sommelier, en het wijnschenken , proeven en zien hoe mensen hier zo van genieten. Dat geeft Ivy zeker een kick, en zekerheid. En de passie..voor de geliefden”, zegt Annette in een reactie.

Erotiek
Erotische scènes spelen zo nu en dan een rol in het verhaal. Tina vond dit niet per se nodig: “Voor mijn gevoel voegen ze niet veel toe. Maar dat ligt denk ik ook aan mij, omdat ik normaal zulke genres niet lees.
” Kessel ziet de waarde er wel van in. “Ze voegen aan de ene kant niets toe maar aan de andere kant weer wél omdat je zo een indruk krijgt van de gevoelens tussen Alexander en Ivy.” Dit is acceptabel omdat het boek diepgang bevat, vult ze aan. Nathalie ontdekte nog een boodschap: “Ik vond de erotische scenes ook wel mooi beschreven: niet te plat, redelijk echt. Wat ik hier een meerwaarde aan vind is dat ze telkens ook weer een condoom laat terugkomen. Dat vind ik er echt een meerwaarde aan: hou het veilig.”

Opvallend
Het is duidelijk dat er niet één ding opvallend is in Een ondertoon van liefde. De lezeressen weten er allemaal weer iets anders uit te halen. Wendy: “Wat een opvallend element in het verhaal is, zijn de geheimen die Ivy voor zich zelf houdt.
” Veel lezeressen zijn het over één ding eens: Ivy valt wel heel snel voor Alexander, en zij vragen zich af hoe realistisch dit is. “Ik vond hun liefde uit het niets komen”, zegt Margo. Ook wordt Ivy als een krachtige vrouw omschreven: “Iemand die zichzelf in zijn/haar kracht laat zien, straalt power uit! Je gelooft alles wat Ivy zegt als het om Wijn gaat.
Het mooie is dat als je doet waar je goed in bent en dit ook nog eens leuk vindt, je zelfverzekerder wordt en de hele wereld aan kan! Een boodschap waar iedereen iets van kan leren.” Deze boodschap haalt Marion uit Een ondertoon van liefde.

De lezeressen begonnen in het boek met de verwachting een zwijmelboek te lezen. Een pageturner, vlinders in je buik-gevoel. Maar ook het ontdekken van nieuwe wijnen wordt genoemd. De verwachtingen zijn bij de meeste deelnemers waargemaakt, en bij een enkeling was Een ondertoon van liefde deels wat er verwacht was. Geen enkele deelnemer is echt teleurgesteld geweest door het verhaal. Een ondertoon van liefde krijgt een gemiddeld cijfer van afgerond net 4 sterren.

Annette beoordeelt het boek met 4 sterren: “Kate Paris heeft een prachtige schrijfstijl en alleen de term “sprookje” zou het boek zeker tekort doen. Het is een mooi liefdesverhaal. Met veel liefde voor de wijn en liefde voor elkaar schrijft Kate Paris een heerlijke feelgood-lovestory.

Wendy beoordeelt het boek met 5 sterren: “Vernieuwend, wijn, liefde gepeperd met een zwoel tintje. Voor mij echt een pageturner, ik kon het echt niet wegleggen en heb het op 1 dag uitgelezen.”

Kessel beoordeelt het boek met 3 sterren: “Het mooie is dat Kate precies de goede snaar te pakken heeft om het luchtig te houden en tóch op een mooie manier een fijn verhaal neer zet. Geen moeilijk denkwerk, terug bladeren van hoe zat het ook alweer.”

Reacties op: Liefde, passie en wijn, een geslaagd debuut van Kate Paris