×

Volg je dromen en verwerk je verdriet in sfeervol Parijs

op 04 november 2017 door

In augustus verscheen de young adult roman van Denise Grover Swank, Een zomer in Parijs. Een roman over twee jongeren die na de scheiding van hun ouders verplicht naar Parijs moeten. Hun vader gaat namelijk hertrouwen en hun moeder wil wat tijd voor zichzelf met haar nieuwe partner. Kunnen de kinderen de scheiding en alles wat er gebeurd is wel verwerken? Dat thema staat centraal in dit boek. Wat vonden de deelnemers van deze leesclub van deze young adult roman? Lees het in dit verslag.

EEN ZOMER IN PARIJS
De zestienjarige Sophie vindt het helemaal niks om haar zomer in Parijs te moeten doorbrengen. Ze is boos op haar vader, die is gescheiden van haar moeder en nu op het punt staat te hertrouwen. Tot overmaat van ramp heeft Sophies kersverse stiefzusje Camille vanaf het eerste moment een hekel aan haar. Camille heeft maar een pluspunt: ze is bevriend met de wel heel erg leuke Mathieu. Hij heeft een piano waar Sophie op mag oefenen, zodat ze auditie kan doen voor het conservatorium. Even lijkt het leven Sophie toe te lachen, maar dan gebeurt er iets dat dit alles in gevaar brengt.

Tijdens de leesclub bespraken de leesclubdeelnemers wat zij van het boek vonden.

Heerlijke weglezer
De lezeressen begonnen vol goede moed in Een zomer in Parijs. “Het verhaal verloopt redelijk zoals ik vooraf had verwacht. Ik kan niet echt iets bedenken wat er uitspringt in de zin van opvallend. Eigenlijk vind ik dat ook wel weer de charme van dit boek.” Geen opvallende dingen dus volgens Sylvia. Peggy sluit daar op aan: “Het meest opvallende voor mij was dat ik echt wilde blijven lezen. Ik kon het boek niet wegleggen. Ik zat helemaal midden in het verhaal.” “Het is een echte feelgood verhaal,” vult Lizzie daar weer op aan. Ook Isa beaamt de fijne schrijfstijl: “Ik vond het opvallend dat het boek echt lekker las en zo had je het boek ook snel uit!”

Hoe om te gaan met een scheiding
Het is vervelend. Je ouders gaan scheiden. Voor Sophie en Eric is dit nog vervelender. Zij wonen in Amerika en hun vader verhuist naar Parijs. Om daar te trouwen met een andere vrouw. “Sofie en ook Eric zijn beschadigd door het vertrek van hun vader. Met name Sofie heeft hier veel last van. Ze voelt zich verlaten. Als ze weer herenigd wordt met haar vader heeft ze het gevoel een andere plek in te nemen in zijn leven”, legt Sylvia uit. Maaike vind dit goed uitgewerkt: “Het boek laat goed zien wat voor effect een scheiding heeft op ouders en kinderen. De boosheid, ongeloof en miscommunicatie die daaruit voortvloeit. Ik vond dat het boek dat op een eerlijke en waarheidsgetrouwe manier heeft beschreven.”

Volg je droom
Maar niet alleen de familiedramatiek speelt een grote rol in dit verhaal. “In dit boek zie ik als hoofdthema dat je moet gaan voor je eigen droom en niet die van een ander. Zowel Sophie als haar vader hebben daarmee te maken gehad”, zegt Marleen. Peggy zegt dit kort en krachtig: “leef je Eigen leven, droom je Eigen droom
.” “Eén ding is zeker, je hebt dan later geen spijt dat je het niet hebt geprobeerd”, vult Joke aan. En Jamie geeft nog snel een wijze raad mee in de discussie: “En doe dit voor jezelf en voor niemand anders.”

Mooi Parijs

Hanneke vat in een paar woorden samen hoe goed Swank de sfeer in Parijs weet te vatten: “Je proeft enorm de sfeer van Parijs (Frankrijk in het algemeen) en wilt er eigenlijk z.s.m. naartoe!” Miranda had er ook last van: “Kreeg steeds spontaan zin in croissants.” Marleen heeft daar de oplossing voor: “Ik zou graag naar een van de beschreven bakkerijtjes gaan om daar al die zoetigheden te proeven.” Ook voor Peggy is het culinaire leven in Parijs gaan leven: “Maar waar ik nog nieuwsgieriger naar geworden ben zijn de kleine koffiehuisjes, de bakkers met koeken en cappuccino en de crêpes op.straat.” Het is duidelijk dat alle lezeressen een heerlijk Frans gevoel hadden tijdens het lezen van dit verhaal.

De lezeressen begonnen in het boek met de verwachting even af te reizen naar Parijs. Ze verwachtten romantiek en veel sfeervolle beschrijvingen van Parijs. De verwachtingen zijn bij de meeste deelnemers waargemaakt. Geen enkele deelnemer is echt teleurgesteld geweest door het verhaal. Een zomer in Parijs krijgt een gemiddeld cijfer van afgerond net 4 sterren.

ME03 beoordeelt het boek met 4 sterren: “Het verhaal neemt je mee naar alle mooie plekjes van Parijs die door de schrijfster zo levendig worden omschreven dat je zin krijgt om op de Thalys te stappen en Parijs met je eigen ogen te gaan bekijken.

Jyoti beoordeelt het boek met 4 sterren: “Een zomer is Parijs is een boek vol romantiek en haat. Een ideaal boek om even de sfeer van Parijs te proeven.”

Marleen beoordeelt het boek met 3 sterren: “Ze komt uit Amerika maar weet toch precies de sfeer van Parijs op papier te zetten, vooral de bakkerijtjes en lekkernijen die je daar kunt krijgen. Je begint al te watertanden als je erover leest.

Reacties op: Volg je dromen en verwerk je verdriet in sfeervol Parijs