×

Leesclubverslag Eve of Man

op 13 juli 2018 door

Met 13 Eva’s begonnen we enthousiast aan de leesclub van Eve of Man van Giovanna & Tom Fletcher. De cover zag er veelbelovend uit en de tekst was mysterieus. Was het een YA, SF of een roman met thrillerelementen?

Eve of man is een dystopisch verhaal over een toekomst waarin de mensheid met uitsterven wordt bedreigd.  In 50 jaar is er  geen enkele vrouw meer geboren. Maar dan wordt  Eve geboren. Als ze 16 jaar is, moet ze gaan kennis met potentiële vaders voor haar kinderen. Hoe gaat de maatschappij om met problemen en wat gebeurt er met Eve?

Lagen en symboliek

Het eerste wat opviel aan het boek is het mooie donkere uiterlijk, het gouden symbool en de titel. Wat dachten we daarvan? Betekende het Eve, als in Evening of man? De laatste avond van de mensheid?  Nataly deed de titel denken aan het Bijbelverhaal: Eva uit wie alle nageslacht is voortgekomen.  Het zou ook gewoon een vernoeming kunnen zijn naar de eerste vrouw, ze is onze “Eve“, de eerste vrouw sinds 50 jaar en staat voor de redder der mensheid. Dorien dacht dat er wel 10 lagen in de titel stonden. Katy ontdekte een extra laag toen ze het gouden symbool zag. Ze zag dat de letter e en het symbool voor de vrouw erin staan en vond dit een mooie touch.

Eve

De Fletchers hebben ervoor gekozen om in Eve of Man twee karakters hoofdpersoon te maken: Eve & Bram. Zij zijn de enigen die volgens ons wat diepgang hebben gekregen, al zijn ze beiden heel erg stereotiep en te voorspelbaar.

Eve groeit als wees op in de grote toren. Ze heeft haar eigen verdieping en een surrogaattuin “The drop”. Haar hele leven staat ze als enig geboren meisje ter wereld in de belangstelling van de mensheid, maar ze wordt beschermd door de muren van de toren en door de Mothers, vrouwen die zich hebben opgeofferd voor haar zorg. Ze groeit hierdoor wat naïef en onwetend op. Alles wordt voor haar gedaan, van aankleden tot de was doen. Suzanvanderd: In het begin vond ik Eve best irritant. Kwam op mij nogal onnozel over, maar dat is ook wel ergens logisch gezien de manier waarop zij opgegroeid is. Naarmate het verhaal vorderde begon ik haar steeds leuker te vinden. Marcia: Wat ik leuk vond aan Eve is dat ze op een gegeven moment begint te rebelleren: zijn de dingen die de Mothers haar vertellen wel allemaal waar en hoe gaat het eraan toe in de echte wereld?

Bram

Eve’s enige vriendin Holly is niet echt, achter deze hologram zitten namelijk 3 piloten die Holly (een hologram) besturen en laten bewegen. Een daarvan is Bram. Zijn vader werkt op een hoge plaats in de Toren en is een dominante man. Bram woont door omstandigheden ook al bijna zijn hele leven in de Toren en kent vooral het leven dat zich binnen afspeelt. Lotte: “Ik vond zowel Bram als Eve sympathiek, maar ze waren wel een beetje stereotiep... Wanneer Bram de waarheid ontdekt, verandert hij opeens in Superman 2.0 om Eve te redden. En Eve leert een jongen kennen en trekt opeens alles in twijfel.”

Het verhaal

Tijdens de discussie kwamen erachter dat het verhaal traag op gang kwam, her en der werden er zaken gerekt. De schrijfstijl is simpel en de nadruk wordt gelegd op de opbloeiende relatie tussen Bram en Eve en  hun omgeving. Is het dan toch meer een YA dan een SF?

Halverwege het boek ging de vaart erin, wellicht al weer te snel en gebeurden er ineens heel veel dingen. Wat viel ons nu het meeste op? Lotte vond vooral de ideeën heel origineel!  Ze vond de nooduitgangen een absolute favoriet en de vele verdiepingen in de toren maakten haar ook nieuwsgierig. De kelderverdieping vol ingevroren vrouwen viel Katy het meest op. Marcia vond vooral het begin heel sterk en intrigerend. Jammer genoeg  kon de rest van het verhaal het niet waar maken voor haar. Merel beaamt dit door het niveau van de proloog aan te halen als sterkste punt en dat daarna niet meer is behaald. Dorien zette het hele verhaal aan tot nadenken: Hoe zou zij gereageerd hebben als ze in de positie van Eve stond? Aukje vond het idee van de hologram helemaal geweldig! Het thema wat uitstak voor Anca was de omgang met de vrijheid en wat de wereld over heeft voor het voortbestaan van ons ras.

Het verhaal eindigt met een cliffhanger en dat vond niet iedereen prettig. Aukje had daar geen last van: “het verhaal vond ik vanaf het begin meteen interessant, al vond ik het wel makkelijk om het boek even weg te leggen. Op een gegeven moment eindigde elk hoofdstuk met een kleine cliffhanger en dit maakte dat ik helemaal in het verhaal zat en het boek juist niet meer weg kon leggen!”

Bij deze leesclub waren de verwachtingen van te voren hoog. Waar de een, een nieuwe Children of Men verwachte (SF), daar verwachte de ander een spannende YA. Bij de meeste deelnemers zijn de verwachtingen niet uitgekomen. Anca verklaart dat er weinig diepgang in het verhaal zat en dat interessante zaken zoals de overleving van de mensheid beter uitgewerkt hadden gekund. Marcia vond het ondanks het vlotte lezen  heel erg traag op gang komen.” Het duurde super lang tot het tot een ontmoeting tussen Bram en Eve kwam, en sowieso vond ik dat er veel te weinig actie in het verhaal zat. Het is een typisch voorbeeld van een eerste boek in een trilogie; om het verhaal zo lang mogelijk te rekken”.

We kwamen er bijna allemaal tijdens het lezen achter, dat dit geen stand-alone is, maar onderdeel van een serie en dat kan de traagheid van het verhaal verklaren. En nu maar hopen dat dit hersteld wordt in de volgende delen. Op de vraag of iedereen na het lezen enthousiast  genoeg is om een tweede deel te lezen, antwoordden 3 deelnemers positief, 5 zeiden nee en 4 mensen twijfelen nog!

Lotte vat het samen: Als ik mijn leeservaring in een grafiek moest plotten, dan zou je even een dipje zien in het begin, waarna het wel weer een stijgende lijn wordt. Dit boek is niet wat ik verwacht had, maar dat betekent niet dat het niet prettig las en op het einde kreeg ik toch een beetje van de spanning waar ik zo reikhalzend naar uitkeek. Ik ga boek 2 dus wel nog een kans geven.

Demi verwachtte een origineel verhaal dankzij het concept van Eve als enig geboren meisje na zo'n 50(?) jaar, maar ze was ietwat teleurgesteld door het niet diep uitgewerkte liefdesverhaal en de oppervlakkige personages.”Ze deden niet veel met me”.

Dorien vat Eve of Man samen in drie woorden: veelbelovend – stoomtrein (langzaam op gang, snel op het eind- teleurstellend. Een mooie conclusie van deze leesclub.

De Eve of man-leesclub werd afgerond met een gemiddelde waardebeoordeling van 2,5 *.