×

Een avonturenverhaal voor jong en oud

op 13 september 2016 door

Hoe vaak gebeurt het dat Hebban een leesclub organiseert rond een jeugdboek ? Inderdaad, zo goed als nooit. Thrillers en literaire werken primeren, zij hebben waarschijnlijk het grootste doelpubliek. Verrassing alom dus toen er midden september kon worden ingeschreven op het debuut van Nienke Pool, een boek met als doelgroep 13+.

Nienke Pool is heel zichtbaar, zoals ze zelf zegt op haar website stymphatica.wordpress.com. Ze schrijft veel korte stukjes voor sites, bundels en magazines. Ze doet mee aan wedstrijden en communiceert dit alles op Facebook, Twitter en soms ook nog op LinkedIn. ‘Falco en de gestolen Stympha’s’ mag dan wel haar debuut genoemd worden, er verschenen de voorbije jaren heel wat kortverhalen van haar hand, kortverhalen die ook hun weg naar het buitenland wisten te vinden. Het verhaal dat de meeste belletjes doet rinkelen is allicht ‘Johannes 14:6’, de in fictie omgezette vorm van haar eindscriptie. Een leuk weetje, vooral de Vlamingen onder ons : Nienke schreef een Vlaams Filmpje ‘En met de regen kwam de wind’, over het Oude Egypte. Op dit moment wordt er trouwens gewerkt aan een nieuw jeugdboek, het contract is getekend.

Deelnemers

Na de kennismakingsronde in het leesclubcafé konden we er eind september dan echt aan beginnen. De levering van de boeken ging enorm vlot, geen verdwenen pakketjes en geen postbodes die stiekem onze boeken zaten te lezen. En wat zo leuk was, vrijwel meteen hadden we vier extra lezers aan boord, die maar wat graag onze leesclub wilden komen versterken. Zo heel actief zijn de tieners niet op Hebban en dus keken we stiekem toch wel een beetje extra uit naar de input van de 13-jarige Lisa. De iets oudere deelnemers bewezen dan weer dat het volstaat om jong van geest te zijn om een jeugdboek te kunnen smaken.

Waarover gaat het boek ?

Het verhaal is lichtjes gebaseerd op de sage van Herakles (Hercules) die 12 werken moet vervullen. Zo moet hij o.a. de Stymphalische Vogels verjagen.

We maken kennis met de natie Concordia die na een verschrikkelijke gebeurtenis in het verleden, de zogeheten Melt Down, in vijf gebieden is versnipperd. De Alkeiden trekken door het land en gaan op zoek naar bezit en grondstoffen die ze nodig hebben voor de heropbouw van hun eigen regio (water, paarden, olie, …). Wanneer ze in de streek van Falco aankomen en tegenover het Vogelvolk komen te staan, stelen ze de Stympha’s, de gevogelde vrienden van het volk die echter bijzonder gewelddadig tegenover vijanden kunnen zijn. Vanzelfsprekend gaat Falco samen met zijn beste vriend Tycho, en met de steun van heel wat andere vrienden op zoek naar de gestolen vogels. Hij maakt kennis met mensen van de meest uiteenlopende pluimage, waaronder een soort van engelen die Falco willen helpen, prinsen en prinsessen uit de verschillende gebieden. En wat is dat toch met die Vogelheks en die president die steeds gemener lijkt te worden ?

Leesclubdiscussie

Nienke heeft een bijna eindeloze fantasie en weet haar enthousiasme heel goed op de lezer over te brengen, daar is zowat iedereen het over eens. Wanneer het over haar manier van schrijven gaat, vallen heel vaak de woorden prettig en vlot. Het verhaal is geschreven in een duidelijke taal, en doordat het uit zes delen is opgebouwd, die zich elk in een ander gebied van de wereld afspelen, is het zeer goed te volgen.

Thema’s die in het boek aan bod komen zijn vriendschap, moed, loyaliteit, eerlijkheid, machteloosheid, doorzettingsvermogen, vertrouwen, samenwerking, manipulatie. Ongelooflijk hoeveel inhoud een op het eerste zicht eenvoudig jeugdboek kan hebben.

‘Falco en de gestolen stympha’s’ wordt ondergebracht bij de Epische Fantasy, waar het gebruikelijk is om normen en waarden in het verhaal te verwerken. Van Nienke zelf horen we dat ze daar een eigentijdse draai aan heeft willen geven : Wie je bent, is goed genoeg, maar haal wel het beste uit jezelf. En geloof in jezelf is het belangrijkste wat er is. Pas als je in jezelf gelooft, kun je anderen helpen.

Vragenuurtje

Lezers zijn enorm blij wanneer de auteur van een boek actief deelneemt aan de leesclub. En dat was deze keer niet anders. Nienke is bovendien enorm toegankelijk voor haar lezers, ze beantwoordt alle vragen met een enorme openheid, nietszeggende vage antwoorden zijn aan haar niet besteed. Bovendien speelt ze heel kort op de bal, zodat de rubriek ‘Stel een vraag’ goed bezocht werd. Er werd o.a. gepraat over Japan, volle maan, grimlachen, dikke enkels en nekken, jawel. Wie alle vragen en antwoorden wil lezen, kan hier terecht.

Beoordeling

19 lezers hebben uiteindelijk laten weten in welke mate de Stympha’s van Nienke hen wisten te bekoren. De gemiddelde beoordeling ligt bij 3,9 sterren, wat we graag naar een welverdiende 4 sterren afronden. 12 mensen hadden 4 sterren te geef en maar liefst 4 keer wist Nienke die felbegeerde 5 sterren in de wacht te slepen. Drie mensen waren iets minder onder de indruk van dit debuut en gaven 2 of 3 sterren.

‘Falco en de gestolen Stympha’s’ is een verhaal over vriendschap en loyaliteit, over manipulatie en machtsdrang. Een boek met een bijzonder originele insteek en een ontzettend goed plot. Behoorlijk indrukwekkend hoe Nienke Pool niet alleen een goed verhaal heeft weten te verzinnen, maar tegelijkertijd ook een fictieve wereld uit de grond wist te stampen. Een wereld die bovendien te veel gelijkenissen met de realiteit vertoont om nog van toeval te kunnen spreken.

Eventjes meegeven nog dat er prachtige recensies geschreven werden, de ene al wat uitgebreider dan de andere. Nienke was er in elk geval blij was, alle recensies werden door haar enthousiast gedeeld op de social media. Hopelijk worden op die manier nog meer mensen ertoe verleid om haar boek over Falco en zijn gevleugelde vrienden te gaan lezen. Ze verdient het.

Verslag door Greet Braem - leesclubcoördinator