×

op 10 augustus 2016 door

De leesclub verdiepte zich de afgelopen weken in Halsoverkop. De debuutroman van Aline van Wijnen en tevens de winnaar van de Vriendin schrijfwedstrijd. Een meeslepend verhaal vol liefde en humor. In dit verslag lees je het eindoordeel van de leesclub over Halsoverkop.

Over het boek
Nicole van Klaveren heeft bepaald gefaald in haar leven. Althans, dat vindt ze zelf. Ze heeft haar opleiding niet afgemaakt, heeft geen relatie en is carrièregewijs geen stap verder gekomen dan toen ze twintig was. Haar avonden brengt ze door op de bank met haar goede vrienden Dan en Dave (Brown en Eggers welteverstaan, in paperbackvariant). Gelukkig heeft ze ook nog vriendinnen van vlees en bloed in Lora en Krista, met wie ze graag een relativerend wijntje drinkt.

Maar in dat alles komt verandering als ze tijdens haar lunchpauze een man ontmoet. Hij zit op haar plekje in de zon en behalve een boterham heeft hij ook een boek bij zich. Een goed boek nota bene. Zonder verder ook maar iets van hem te weten wordt Nicole halsoverkop verliefd.

Leesclub
Tijdens de leesclub werden er leeservaringen uitgewisseld. Het onderstaande is daarvan de samenvatting.

De leesclubleden zijn van mening dat niet alleen de hoofdpersonage in het verhaal zich ontwikkeld, maar met haar ook de andere personages in het boek. Annemiek zegt: ‘Je ziet alle karakters zich wel ontwikkelen. Nicole in het contact met haar dierbaren, maar ook Krista die zich op de achtergrond het meest ontwikkelt.’ Kitty voegt hieraan toe: ‘Uiteindelijk worden ze allemaal een betere versie van zichzelf!’ Nicole is gek op boeken en verslindt het één na het andere boek. Daar herkennen veel leesclubleden zich in. Nicole was daarom ook één van de personages die het meest aansprak. Kouk: ‘Nicole spreekt mij het meeste aan, dat komt onder andere omdat ik als medeboekenwurm haar heel goed begrijp.’ Maar daarnaast heeft Chantal, de eigenaresse van de boekhandel waar Nicole elke maand komt, een plekje in de harten van de leesclubleden kunnen veroveren. Maryam: ‘Mij spreekt Chantal als persoon het meeste aan. Dit omdat zij zich echt verdiept in haar klanten en het mijn droom is om ook zo’n boekwinkeltje te hebben.’ Mars voegt hieraan toe: ‘Chantal! Wie wil haar nou niet zijn? Haha!’

Over het algemeen vonden de leesclubleden de schrijfstijl vlot en zeer prettig. Ze vlogen door de bladzijdes heen. Er zit een bepaalde scene in het boek die zorgde voor een ander vertelperspectief en de lezers positief verrastte. Laura: ‘Deze scene geeft een extra dimensie aan het verhaal. Het hele verhaal wordt geschreven vanuit het perspectief van Nicole. Tijdens deze speciale, emotionele scene wordt juist vanuit het perspectief van alle andere hoofdrolspelers verteld. Dit vond ik het meest emotionele hoofdstuk uit het boek’. Ook Maryam was te spreken over de schrijfstijl: ‘Heerlijke schrijfstijl! Lekker vlot!’. Aline is erin geslaagd om voldoende details te beschrijven zonder dat het boek op enig moment traag of langdradig wordt. Qudith: ‘Leuke, vlotte schrijfstijl! Leest heerlijk weg en is helemaal mijn genre en stijl. Doe mij er zo nog maar tien!’.

Als minpuntje wordt door enkele lezers de sprongen in de tijd genoemd. Laura: ‘Het boek is vlot geschreven, korte hoofdstukken en leest zo lekker makkelijk. Er worden flinke sprongen in de tijd gemaakt, waardoor niet alle gebeurtenissen helemaal worden uitgediept’.

Plottwist
De leesclubleden vonden het een heerlijk ontspannend boek, een fijn verhaal waar je doorheen vliegt. Niet spannend, maar juist ontspannend. Tot het moment van de plottwist! De lezers hadden die niet zien aankomen. Sasja C.: ‘Alles lijkt Nicole voor de wind te gaan waar je als lezer ook blij van wordt en dan ineens is het geluk even helemaal weg. Helaas ook herkenbaar in het echte leven.’ Ook Morgan zegt: ‘Wie had dat kunnen denken dat in zo’n mooie roman zo’n heftige gebeurtenis terecht komt. Dit was het hoofdstuk waar je onmogelijk in kon stoppen met lezen.’

Wist je dat
Wat deze leesclub zo bijzonder maakte is dat Aline zelf ook meedeed! Erg leuk om de auteur zo in ons midden te hebben. Tijdens de discussie heeft Aline enkele leuke wist-je-datjes met ons gedeeld. Hier volgen er een paar:

• Halsoverkop had als werktitel: Als het toch zo snel gaat. Petra Kruijt, de redacteur, kwam met de titel Halsoverkop.
  • Er zit één specifieke scene in het verhaal waar de lezers laaiend enthousiast over waren. Aline deelde met de lezers dat dit één van haar meest dierbare scenes was. De hele dag op haar werk ging de scene door haar hoofd en ze kon niet wachten om weer thuis te zijn om het op te schrijven. Toen ze begon met schrijven stroomden de tranen over haar wangen en druppelden ze op het papier, waardoor sommige woorden in vage blauwe plekken veranderden. Toen alles op papier stond, voelde ze zich uitgeput, voldaan en gelukkiger dan ooit.
  • Aline is al druk bezig met een volgend boek!
  • Door deze leesclub heeft ze de leesflow weer te pakken! Ze is aangestoken door het enthousiasme van de leesclubleden en hun liefde voor boeken.
  • Je kunt haar volgen op Facebook: www.facebook.com/AlinevanWijnen

Beoordeling
De leden van de leesclub van Halsoverkop zaten volledig op één lijn. Een heerlijke, herkenbare feelgoodroman waarbij je heerlijk kunt lachen, maar waar je ook een traan bij kunt laten. Halsoverkop is gemiddeld met 4 sterren beoordeeld!

Morgan beoordeelt het boek met 4 sterren: ‘Het was een super boek… Ik vind het zo jammer dat ik al uitgelezen ben. Van mij mag er zeker een vervolg komen.’

Ook BoekwormTam geeft het boek 4 sterren: ‘Jammer dat het zo snel al uit was. Het mocht van mij dubbel zo dik zijn!’

Kouk geef ook 4 sterren: ‘Halsoverkop is een feelgoodroman die heerlijk vlot wegleest en die herkenbaar is voor menig boekenwurm!’