×

Eindoordeel - je recensie

op 09 november 2016 door

Over Het beste van Adam Sharp
Adam heeft ooit een tijd in Australië doorgebracht. Om geld te verdienen zong hij liedjes in een café. Tijdens zijn verblijf wordt hij verliefd op de mooie Angelina. Wat volgt is een intense liefdesrelatie, maar deze houdt geen stand. Adam vertrekt terug naar Engeland en Angelina blijft achter. Beide gaan ze verder met hun leven, maar in hun achterhoofd blijft hangen: wat als..

Maar dan vinden ze elkaar terug via internet. Ze raken aan de praat en hun nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. Om te ontdekken of er nog iets tussen hen speelt, spreken de twee af. Maar of dat gaat zoals verwacht?

Thema’s

In het boek komen verschillende thema’s aan bod. Vooral de liefde en relaties staan centraal. Dat vonden ook de deelnemers. “Het verhaal beschrijft eigenlijk relaties in alle stadia ,van verliefdheid tot aan het uit elkaar gaan,” vindt Harriet. Erika de Weerd doet daar nog een schepje bovenop: “Ik denk dat het gaat over verbinding, aantrekkingskracht maar ook durven loslaten.”

Maar ook de muziek staat centraal in Het beste van Adam Sharp. Adam zingt veel en ook wordt er veel muziek gedraaid. De nummers worden duidelijk genoemd, en dragen meestal bij aan de sfeer. Volgens Harriet draait het hele bestaan van Adam eigenlijk om muziek. Karel vindt de gebruikte nummers goed gekozen: “Elke keer weer een nummer dat verwijst naar een gebeurtenis of gevoel.” Ook de titel zou terugwijzen op dit aspect. Wendy: “Misschien moet je het meer zien, ‘the best of....’ zoals zoveel cd's.”

We kennen Graeme Simsion natuurlijk van van zijn boeken het Rosie Project en het Rosie Effect. Beide boeken doen het erg goed en een deel van de leesclub was al bekend met dit eerdere werk. Dat schept natuurlijk verwachtingen over deze nieuwe roman. Bij een deel van de leesclub heeft ‘Het besta van Adam Sharp’ echter niet kunnen voldoen aan deze verwachtingen. Boekenzot zegt hierover: “Ik had heel hoge verwachtingen en verwachtte ook de humor terug te vinden van het Rosie project maar dat viel enorm tegen qua humor”

Eindoordeel en waardering

Die verwachtingen hebben waarschijnlijk wel een rol gespeeld in de eindbeoordeling. Het gemiddelde eindoordeel komt uit op 3 sterren.
Ruby: “
Jammer genoeg heeft het tweede deel van het boek het een beetje verpest voor mij persoonlijk. Het werd een beetje 'too much', onrealistisch en vergezocht.” (3 sterren)
Sandra Hutchison: "Veel verwijzingen naar bekende nummers die Adam Sharp in het boek aandraagt leggen een link met diens verleden en vooral zijn persoonlijke liefdesleven. Dit zet een krachtige sfeer neer in Het beste van Adam Sharp en maakt het hierdoor tot een vrij uniek boek.” (vier sterren)
Patrice van Trigt: “Hoewel de schrijfstijl van Simsion duidelijk herkenbaar is vanuit zijn vorige boeken is dit boek een totaal andere beleving dan de Rosie’s. Zijn humor komt bij lange na niet zo sterk naar voren, heel soms proef je wel wat maar het zet niet door.” (drie sterren)