×

Eindoordeel - je recensie

op 26 juni 2017 door

Het geheim van het Nachtegaalbos

Met 15 deelnemers begonnen we aan de leesclub van dit bijzondere jeugdboek. Het geheim van het Nachtegaalbos, geschreven door Lucy Strange, bevat volwassen thema's als rouw en mentale gezondheid. Deze werden op een subtiele, maar onverschrokken manier verwerkt in het boek. Daarnaast zat er nog een gezonde hoeveelheid fantasie en moed in dit verhaal, wat in het geheel voor een geschikt boek voor jong en oud zorgde. Of dat de lezers ook allemaal aansprak? Dat volgt hieronder in het eindoordeel van deze leesclub!

Samenvatting

Het verhaal speelt zich af in Engeland, vlak na de Eerste Wereldoorlog. Na de dood van haar broer verhuist de twaalfjarige Henri met haar familie naar een oud huis aan zee. Henri's moeder is zo verdrietig dat ze haar kamer niet uitkomt door de slaapdrankjes van een eigenzinnige dokter, en haar vader vertrekt algauw naar het buitenland voor zijn werk. Alleen in een groot huis zonder veel aandacht merkt niemand het als ze op een avond afdwaalt naar het enge bos achter het huis. Daar komt ze Mot tegen, een vreemde vrouw die Henri kan helpen haar familie te redden voor ze elkaar voorgoed kwijtraken.

Thema's

In jeugdboeken wordt vaak weggeschrikt van zware thema's als verlies, rouw en mentale ziektes. Als zulke thema's al aan bod komen dan wordt het heel voorzichtig aangepakt en bijna nooit direct besproken. Het geheim van het Nachtegaalbos pakt dit anders aan. De thema's worden onverschrokken besproken zonder eufemismen. Wel blijft het verhaal geschikt voor lezers van 10+ en wordt het niet te eng of te beklemmend. De lezers van de leesclub wisten deze aanpak van zware thema's te waarderen. Cindy zei het volgende in haar recensie: "Het verhaal bevat thema's als rouw, verlies van dierbaren en jezelf, spijt, depressie, schuldgevoel, je afvragen wie je bent en waar je staat in de wereld en in het gezin. Het zijn hele zware thema's, maar wel thema's die werkelijkheid zijn en waar kinderen zeer zeker mee te maken krijgen." Ilja prees schrijver Lucy Strange voor de manier waarop ze de thema's heeft verwerkt. "De dood is een niet veel besproken onderwerp in kinderboeken. Vrijwel geen enkele schrijver durft het aan om dit zware onderwerp toegankelijk te maken voor kinderen. Lucy Strange durft dit aan en dit doet met verve. Het boek is nergens betutteld en daarom ook zeer geschikt voor volwassenen om te lezen." LoeLoe11 prees ook een ander aspect van Strange's schrijven: "Lucy Strange weet de verschillende stadiums van rouw goed en duidelijk neer te zetten en laat ook zien, dat iedereen anders om gaat met een groot verlies." Natuurlijk kunnen deze thema's in het boek voor sommige jonge lezers toch nog best heftig zijn. Joella ziet dat in, maar denkt dat het toch goed voor ze zou kunnen zijn: "Voor sommige kinderen zullen sommige onderwerpen die aan bod komen misschien wat heftig zijn. Toch denk ik dat het ook een mooie manier is om ouders het kind meer uitleg te geven over deze onderwerpen."

Naast deze zware thema's is er als tegenhanger ook veel hoop en moed aanwezig in het werk van Lucy Strange. Telkens wanneer het te zwaar en te moeilijk dreigt te worden voor Henry krijgt ze steun van de bron van haar verdriet. "Henry wordt regelmatig bezocht door haar overleden broertje in tijden dat ze het moeilijk heeft. De manier waarop Robert haar energie en zelfvertrouwen geeft, ook al is hij niet meer bij hen, is heel mooi geschreven en zeker voor een jong publiek heel krachtig uitgewerkt," zei Anne. Monique was ook erg te spreken van Henri's moed: "Door middel van verwijzingen naar sprookjes uit het Sprookjesboek wat Henry van haar broer heeft gehad worstelt Henry zich door de moeilijke situaties heen. Ze vindt kracht om niet alleen zichzelf, maar ook de mensen om haar heen in te laten zien dat een tragedie niet het einde betekent!

Henri

Het hoofdpersonage van dit boek is Henry, afgeleid van Henrietta. Ze is een twaalfjarig meisje die zich nog steeds vastklampt aan sprookjes, al vindt haar vader dat ze er te oud voor is geworden. Sprookjes en verhalen zorgen voor troost voor Henri, die dat niet kan vinden bij haar afwezige ouders. Ze moet op jonge leeftijd zware omstandigheden doorstaan en doet dit met moed en een gezonde dosis fantasie. Wat vonden de lezers van dit hoofdpersonage en hoe ze dingen aanpakte? Francine legde in haar recensie uit dat: "Alles wordt verteld vanuit het perspectief en de belevingswereld van Henry die we zien groeien van een angstig meisje met een zeer rijke fantasie tot een moedige jongedame die intelligente stappen onderneemt om haar doel te bereiken." Irma prees hoe de auteur Henry heeft weten neer te zetten in het boek: "In het verhaal voel je de pijn, de eenzaamheid en het verdriet van Henry. Je voelt de onmacht als haar familie haar dreigt te ontglippen en haar vechtlust om dat te voorkomen." Ook de ontwikkeling die het hoofdpersonage doormaakte in verloop van het boek viel op bij de lezers. Henry is op een leeftijd waarop ze van kind langzaamaan overgaat naar volwassene. Dat is te zien aan de keuzes die ze maakt in het boek, maar het blijft duidelijk dat Henry nog steeds een kind is ondanks de zware gebeurtenissen in haar leven. M-i-n-c-a had het volgende hierover te zeggen: "Wat heel erg sterk in het boek naar voren kwam, was de onwetendheid van kinderen. Dit is ontzettend mooi verwerkt in het personage van Henry. Hoewel ze nog maar een kind is, maakt ze zich grote zorgen over allerlei dingen, onder andere haar babyzusje. Ze maakt een grote ontwikkeling door in het verhaal en leert voor zichzelf opkomen, op weg naar de volwassenheid."

Geschikt voor jong en oud

Ook al is dit boek officiëel gezien een jeugdboek voor 10+, het is ook heel geschikt voor oudere lezers. Mede dankzij de volwassen thema's die worden aangesneden in het boek is dit verhaal interessant voor hen, en de jeugdige fantasie en moed van de twaalfjarige Henry zorgt ervoor dat ook zij even betoverd zouden kunnen worden door het verhaal en misschien wel geïnspireerd raken om de sprookjesboeken thuis uit het stof te halen. Lilian beaamt de werking van het boek op oudere lezers: "Ook als volwassenen kun je enorm van dit boek genieten. Lucy Strange brengt het kind weer in je naar boven. Henry is een boekenworm, dus er passeren een aantal klassiekers de revue, die bij menig oudere lezer herinnering zal oproepen, zoals Alice in Wonderland." Karin voegt nog toe: "De schrijfster heeft er veel werk van gemaakt om ook ons volwassenen te doen verwonderen. Henry houdt net als ik van lezen en de schrijfster benoemd dan ook een aantal boeken die Henry graag leest.

Zware thema's, dappere hoofdpersonages en een grote dosis fantasie. Was het genoeg voor de lezers om het boek aan anderen aan te willen raden?

"Het geheim van het Nachtegaalbos is een boek dat net zo betoverend is als de cover je doet geloven!'' - kouk (vier sterren)

"Hebben we hier te maken met een nieuwe bestsellerschrijfster? Een streling voor het leesgenot." - ndekker77 (vijf sterren)

"Met dit boek bewijst Strange dat een kinderboek niet altijd kinderachtig hoeft te zijn; het sprookje is ook prima leesbaar voor liefhebbers van YA-titels of volwassen lezers met een jeugdig hart." - Anne Oerlemans (drie sterren)

"Het boek is niet alleen voor jeugd mooi, ontroerend en leerzaam, ook volwassenen kunnen zich hier gemakkelijk in verliezen en zelfs aan zichzelf gaan twijfelen." - M-i-n-c-a (vier sterren)

"Tegenover de zware onderwerpen staat het vinden van hoop, van nieuwe vrienden, van de kracht in jezelf, centraal." Vanessa Geensen (vijf sterren)

"In het verhaal voel je de pijn, de eenzaamheid en het verdriet van Henry. Je voelt de onmacht als haar familie haar dreigt te ontglippen en haar vechtlust om dat te voorkomen." - Irma (vier sterren)