×

Het offer van de baobab, een serie om je tijd voor op te offeren?

op 09 juli 2017 door

Half mei begonnen we met 15 enthousiaste lezers aan Het offer van de Baobab, het debuut van auteursduo Kate Kriske bestaande uit Kris Geluykens en Kate Stass. Met een groep lezers variërend van 19 tot 59 jaar oud die allemaal met regelmaat een YA boek ter hand nemen moet dat lezen en discussieren natuurlijk wel goed komen. Jessica en Flensje gaven al vrij snel aan best veel moeite te hebben om door het boek heen te komen, onder andere vanwege de vele personages. Heleen noemde juist dat één van haar zoons het boek binnen een dag uitlas en ook deel 2 al had besteld en ook Annemieke de Jong gaf aan het boek verslonden te hebben.

M-i-n-c-a: Er wordt veel tekst besteed aan details, beschrijvingen en dialoog. Op sommige momenten leken deze erg overbodig en dat zorgde ervoor dat de vaart uit het verhaal werd gehaald. De korte hoofdstukken maakten dat overigens voor een deel weer goed, waardoor je nooit te lang op een bepaalde plek bleef hangen.

Door de meeste deelnemers werd Victoria genoemd als het meest interessante personage. Ria Hogevonder zelfs wat geschokt was te merken dat een meisje met kunstbenen een infiltratierol op zich kan nemen en ook Evy2004 versteld vond van de manier waarop Vic zich staande weet te houden. Stefanie_R1985 is van mening dat geen van de personages diepgang heeft, Heleen van der Velde ziet weinig ontwikkeling  in de personages en Karina heeft het idee dat de personages ondergeschikt zijn aan het verhaal.

Joke Zwier; Een verrassend spannend geschreven thriller, die tot het eind blijft boeien en best wel een verrassend eind heeft met een mooie cliffhanger.

In een interview liet Kate Kriske weten dat freerunning, de militaire opleiding en leven met een lichamelijke handicap belangrijke thema’s in het boek zijn. M-i-n-c-a, Evy, Stefanie en Demi zijn allen van mening te weinig aan bod kwam, waarbij onder andere genoemd wordt dat er wat “body” ontbreekt. Ook de andere thema’s vind men onvoldoende uitgewerkt. Vooral vriendschap, vertrouwen en loyaliteit zijn thema’s die de deelnemers juist meer opvielen, alhoewel ook daarover de meningen erg verdeeld zijn. Ook middels dat interview ontdekten een aantal lezers dat het om een duo ging, waarbij dit de meesten niet was opgevallen verklaarde het voor M-i-n-c-a wel veel want zij had het idee dat er sterk gewisseld werd tussen uitgebreid op details ingaan en soms over bepaalde gebeurtenissen heen vliegen.

Annet; Het plot komt voor mij een beetje uit de lucht vallen, de puzzelstukjes passen allemaal prachtig in elkaar, alleen ik wist niet wat de puzzelstukjes waren. Dat is jammer, daardoor was het boek minder spannend dan het had kunnen zijn.

Het lukte Kate Kriske over het algemeen wel om onze deelnemers aan het lezen te houden. Saskia de wit noemt dat ze wel nieuwsgierig werd naar de geplande aanslag en voor Joke Zwier zat er voldoende spanning in om verder te gaan. Annemieke de Jong bereikte dit pas toen de verhaallijnen door elkaar gingen lopen en ze nieuwsgierige werd naar hoe het verder zou gaan. Discussiërende over de boodschap die mogelijk in het boek zou kunnen zitten noemt Annet “Onderschat mensen met een handicap niet” en dit komt volgens haar zeker over. En dat “Doorzettingsvermogen leidt tot succes” is voor Kessel45 de meest in het oog springende.

Heleen van der Velde; Het is een goed leesbaar boek met afwisselend actie, spanning en de ontwikkeling van prille liefde en volwassenwording. Een mooie verborgen boodschap in het boek is dat je beperking je niet hoeft te beperken, maar dat je toch kunt doorzetten en je kracht kunt ontwikkelen.

Als extra vraag stond personage Harry centraal en opvallend was dat enkele lezers, die al langer het boek dichtgeslagen hadden, eerst terug moesten zoeken om wie het ging. Over het algemeen vonden wij hem met zijn allen een bijzonder personage, die zeer matig was uitgewerkt maar waarvan we het er nog over eens zijn of hij nu wel of niet terugkeert in een volgend deel.

Demi; Al met al was het een tamelijk matig boek met een warrig plot en personages en thema's die niet goed worden uitgewerkt. Maar het is wel super dat gehandicapte jongeren een platform krijgen.

Tja, en dan de algehele conclusie; Het offer van de baobab heeft zeer wisselende beoordelingen gekregen, variërend van 2 tot 4 sterren. En aangezien het een YA boek betreft heb ik nog even de leeftijdslat naast de beoordelingen gelegd, maar hierin was zeker geen duidelijke overeenkomst tussen de leeftijd en hoe goed het boek beoordeeld werd. Gemiddeld kreeg dit boek van ons 2,7 sterren.

Reacties op: Het offer van de baobab, een serie om je tijd voor op te offeren?