×

Eindverslag

op 03 september 2023 door

Benieuwd naar het eindoordeel van deze leesclub over Kassa 19? Lees hieronder de samenvatting.

OVER KASSA 19
De Ierse auteur Claire-Louise Bennett won verschillende prijzen met haar korte verhalenbundel Poel en haar verhalen werden onder andere gepubliceerd in The New York Times Magazine en literaire tijdschriften. Kassa 19 is haar debuutroman en verscheen in Nederlandse vertaling door Karina van Santen en Martine Vosmaer bij uitgeverij Koppernik. De roman staat op de shortlist voor de Europese Literatuurprijs.

Een schoolmeisje krabbelt verhalen achterin haar oefenschriften, wanneer deze schrijver in wording ouder wordt verandert de wereld in een plek waar in elk klein detail verhalen verscholen zitten. Stapels boeken van andere schrijvers kruisen haar leven en laten hun sporen achter, tegelijk blijven de door haar zelf geschapen personages haar gedachten achtervolgen.

DE DISCUSSIE
De titel van het boek geeft weinig weg, veel verder dan een specifieke kassa gaan de associaties niet. Hilde: ‘Deze titel roept bij mij een supermarkt op, maar verder niets.’ En het omslag dan? Kunnen we daar iets uit afleiden? Jasmine-Liebrecht: ‘De omslag is weinig zeggend. In de winkel zou ik het waarschijnlijk eens opgepakt hebben om de omschrijving te lezen.’ Veel lezers in de leesclub zouden het boek uit nieuwsgierigheid toch wel opgepakt hebben. Ook wordt vaak genoemd dat het boek een stijlvolle en mooie afwerking heeft. Maaartje: ‘Het grappige wat het omslag meteen met me deed, is de neiging om het papier te voelen.’

De schrijfstijl van Bennett is een bijzondere, daar waren de lezers het snel over eens. Het bleek helaas echter niet voor iedereen weggelegd. Cosy: ‘Het boek leest niet echt vlot. Ik miste ook een echte verhaallijn. En sommige delen en zinnen, waren voor mij echt te lang. Je zit als het ware in het hoofd van het personage en dat is niet altijd even boeiend.’ LeonieAmyLeest: ‘Ik ben het wel met iedereen eens dat het een aparte schrijfstijl is, maar toch ik vind ik dat knap en zeker ook wel interessant. Maar dit is niet een boek die ik even lekker lees vlak voor het slapen gaan. Daar vind ik hem ook iets te lastig lezen voor en te langdradig.’

Het ontbreken van de naam van het hoofdpersonage was voor sommige lezers een gemis, hoewel het perspectief vanuit ik de ik-verteller wel goed werkt in deze vorm. Jasmine-Liebrecht: ‘Ik denk dat het sowieso makkelijker is om een connectie te krijgen met het personage wanneer het uit de ik-vorm geschreven is. Een ander perspectief zou afbreuk doen aan de opzet van het boek. De connectie met het personage, de gedachtegang, de mijmeringen, zouden minder tot zijn recht komen.’ Olanna: ‘De aanhoudende gedachtestroom vond ik wel herkenbaar en pakkend. Zelf zou ik het nooit zo kunnen omschrijven.’

Je kunt bij het lezen van Kassa 19 niet om het hoofdthema heen: literatuur! Zowel het schrijven, het lezen als het ontdekken van literatuur speelt een grote rol. Daarnaast zijn er nog andere thema’s te ontdekken, bijvoorbeeld opgroeien en het vrouw-zijn. Olanna: ‘Het boek laat losjes de ontwikkeling van de hoofdpersoon zien van een schoolmeisje naar een jongvolwassene: van wat wereldvreemd en in zichzelf gekeerd naar belezen en meer de wereld in. De beleefde ervaringen en gedachten daarover tonen het voortdurend veranderende leven en voortdurend veranderende zelf.’

HET OORDEEL
De meeste lezers gingen heel open deze leesclub in, zonder grote verwachtingen of een duidelijk beeld van Kassa 19. Dat het een bijzonder boek zou zijn, daar was iedereen wel klaar voor, maar voor een aantal lezers was het toch een teleurstelling. Ger van der Pluijm: ‘Daar waar ik een Europees literair topboek verwachtte, is het voor mij een middelmatig boek geworden. Een beetje eenzijdig thema, boeken en boeken, met natuurlijk ook wel het opgroeien van meisje naar volwassen vrouw. Echt ik had meer verwacht.’

De uiteindelijke beoordelingen lopen dan ook sterk uiteen, van vijf tot twee sterren. Hilde: ‘Lezers die zich graag laten vervoeren door meeslepend verhaallijnen, slaan dit boek best over. Wie daarentegen houdt van poëtische mijmeringen, treft met Kassa 19 een pareltje.’ Maaartje: ‘Het verspringende en collage-achtige karakter van het boek zijn (...) erg uniek en origineel te noemen, maar kunnen ook pittig zijn om te lezen.’

Het eindoordeel komt op een gemiddeld aantal sterren van 3,3.