×

Schrijf je recensie

op 10 maart 2018 door

OVER HET BOEK
Mattias ging dood en zij bleven achter. In Na Mattias vertellen deze achterblijvers hun verhaal. In totaal komen acht verschillende mensen aan het woord. Elk met een geheel eigen relatie met Mattias en eigen herinneringen. Langzaam wordt duidelijk wie Mattias was en wat er die avond gebeurde.

Peter Zantingh is auteur van onder meer Een uur en achttien minuten en De eerste maandag van de maand.

DE LEESCLUB

De schrijfstijl
Peter Zantingh maakt gebruik van een vrij beeldende schrijfstijl. Zijn zinnen bevatten regelmatig metaforen en zijn bijna poëtisch te noemen. Anne Oerlemans noemt de schrijfstijl van Zantingh daarnaast subtiel; “Omdat heel veel dingen niet heel direct beschreven worden, maar de lezer ze er door tussen de regels door te lezen toch uit kan halen, daardoor is de rouw en het verlies aanwezig, maar staat tegelijk het dagelijks leven dat niet stilstaat centraal.” Saskia Jacobs-Labree sluit zich aan bij de woorden van Anne. Volgens haar wordt er vooral veel gezegd door de dingen juist niet te zeggen en alleen maar door te laten schemeren. Al kan dat volgens Ingeborgleest! ook als een nadeel worden beschouwd. “Wat als je graag verder wilt lezen en daardoor essentiële dingen van het verhaal mist.”

Acht vertelstemmen
Opvallend aan Na Mattias is dat er wel acht verschillende personages zijn die allemaal hun zegje mogen doen. Zantingh heeft hier echt zijn best op gedaan, want het verschil in vertelstemmen is duidelijk en dat maakt dat de personages makkelijk van elkaar te onderscheiden zijn.  “Elk personage heeft een eigen stijl,” vertelt Joke D. Volgens Sofie de Smedt is het verschil in stijlen ook van invloed op de connectie die je als lezer hebt met de verschillende personages.

Waar het bij sommige personages meteen duidelijk is wat hun connectie met Mattias is, is dat bij andere iets minder duidelijk. Sommige verbintenissen worden pas lang na het hoofdstuk van de desbetreffende persoon duidelijk. De lezers hebben soms echt moeten puzzelen. “Ik vreesde eigenlijk al dat er geen link meer zou komen en daar zou ik mij dan aan geërgerd hebben. Gelukkig kwam dat nog mooi samen op het einde,” aldus Sofie de Smedt. Anne Oerlemans vindt dat de verzameling aan verschillende personages laat zien hoe klein de wereld eigenlijk is doordat de dood van Mattias van invloed is op zoveel mensen. Violette laat weten dat ze het erg boeiend vindt om te lezen hoe iedereen anders omgaat met het verlies.

Gebrek aan diepgang?
De verzameling van verschillende personages roept de vraag of op dit niet ten koste is gegaan van de diepgang. Volgens Henri is dit inderdaad het geval, maar hij geeft ook aan die diepgang zelf niet zo gemist te hebben. JolandavanE sluit zich hierbij aan: “Ik houd eigenlijk wel van boeken met iets meer diepgang in de personages, maar dat heb ik bij dit boek niet echt gemist. Waarschijnlijk omdat de personages ‘ten dienste staan’ van Mattias.”  Joke D vertelt dat ze aan de ene kant graag meer had willen weten over de personages, maar erkent dat dit misschien afbreuk had gedaan aan het boe: “dat er nog wat mysterie overblijft, waarbij zelf iets in te vullen is, maakt het wel zo bijzonder,.” Miranda laat weten dat het gepuzzel, welke link hebben de personages met Mattias, er juist voor gezorgd heeft dat het boek interessant bleef en de diepgang niet gemist is.

Lang in spanning
Hoewel het al vanaf de eerste pagina duidelijk is dat Mattias is overleden, duurt het erg lang voordat duidelijk wordt hoe dat precies is gebeurd. Hoewel de meeste deelnemers wel nieuwsgierig waren naar de toedracht is dit amper als storend ervaren. Violette: “Voor mij was dat niet het belangrijkste onderdeel van het verhaal. Het leek er voor mij niet echt toe te doen.” M.L. Kalshoven sluit zich hierbij aan: “Het gaat er juist om wat zijn dood teweegbrengt bij de achterblijvers.” Hupske geeft toe dat ze dat in eerste instantie wel als vervelend en storend ervaarde, maar dat ze haar mening enigszins heeft bijgesteld nadat ze het boek uit heeft: “Ik denk dat het niet weten juist zo pakkend is,” verklaart zij.

EINDOORDEEL EN WAARDERING
De deelnemers waren erg lovend over de roman Na Mattias en het gemiddelde eindoordeel komt uit op vier sterren.

Hupske: “Eenieder zal zich wel in één of meerdere personages kunnen verplaatsen. Zo niet herkennen. De kleine details in de verschillende verhalen maken het boek.” (5 sterren)
Marcia: “Voor mij is de boodschap van Na Mattias dan ook dat je meer impact hebt op de mensen rondom je dan je misschien denkt. Zelfs op mensen die je maar oppervlakkig kent kun je een bepaalde indruk maken - als je wilt kun je zelfs hun leven een beetje beter maken.” (5 sterren)
Sofie de Smedt: “Het is bovendien zeer treffend en realistisch hoe de auteur niet puur op de rouw en het verlies focust, maar ook op het feit dat de wereld intussen doordraait en de achterblijvers daarmee geconfronteerd worden, iets wat zeer herkenbaar is.” (4 sterren)
Angèle van Baalen: “De eenvoudige en zeer verzorgde stijl, met zinnen die niet te veel en niet te weinig zijn maar gewoon hun doel treffen, geen ballast van tierlantijnen.” (4 sterren)