×

Eindverslag - Onvindbaar

op 07 september 2017 door

De leesclub is afgesloten! En om dit te vieren heb ik even de hoogtepunten op een rijtje gezet in dit eindverslag. Bedankt iedereen voor de leuke samenwerking en ik wens iedereen veel plezier in een volgende leesclub!

Over 'Onvindbaar'
Na 'Het gewicht van bloed' in 2014 komt Laura McHugh nu met haar tweede boek.
17 jaar geleden zijn de tweelingzusjes van Arden verdwenen. Ze kan zich die dag niet meer helemaal herinneren en dit is steeds aan haar blijven knagen. Het schuldgevoel dat ze op haar zusjes had moeten letten beheerst haar hele leven. Nu haar vader overleden is erft ze het familiehuis, Arrowood, in haar geboortedorp Keokuk. Het huis brengt alles weer opnieuw naar boven en ook de komst van Josh Kyle, die een boek wil schrijven over haar verdwenen zusjes, dwingt haar weer na te denken over die bewuste dag. Zal ze er na al die tijd toch achter komen wat er die dag precies is gebeurd? En wat zal dat voor haar betekenen?

Leesclub
Tijdens de discussie werd het al snel duidelijk dat de verwachtingen bij de meeste lezers niet ingelost waren. De quote van Karin Slaughter dat je Laura McHugh niet wil missen, in combinatie met het woord thriller, gaf de deelnemers het gevoel dat de spanning te snijden zou zijn in dit boek. Daar kwam dan ook nog bij dat er in het begin van het boek toch een paar foutjes staan die bijna iedereen irriteerden. Op deze manier stond het boek al 0-1 achter.
De cover beschrijft de mysterieuze sfeer (Tilak en Kimmie) en het wazige huis in combinatie met de tweeling geeft de inhoud van het boek goed weer (Steph en Miriam). Dees zou het boek zeker oppakken in de winkel.
Op de vraag wat hun lievelingspersonage was reageerden de deelnemers een beetje wisselend. Yvie vond Ben een leuk karakter hebben. Leentje en DW van Heumen konden zich eigenlijk in geen enkel personage vinden en dat beaamden ook Tilak en Tina. Rinzewind werg geïntrigeerd door het mysterieuze van Josh.
Een absoluut hoogtepunt van dit boek is de schrijfstijl. Daar zijn alle deelnemers het wel over eens. De rustige, warme schrijfstijl geeft het boek wel meer het aspect van een roman dan van een thriller.
De spanning van het boek zit hem in het mysterie rond de verdwijning van de zusjes en dat was weer iets waar de deelnemers het over eens waren. De uiteindelijke ontknoping kwam ongeloofwaardig over maar toch kon Karin het gevoel niet onderdrukken dat er af en toe in het nieuws ook 'rare' verhalen opduiken. Ook Ruby heeft via haar werk al te maken gekregen met 'spijtige' voorvallen. De meeste lezers hadden deze ontknoping niet verwacht en dat is dan weer een pluspunt. Rinzewind, Miriam en Tina hadden wel een vermoeden door het 'bijzondere' gedrag van de moeder door het hele boek heen.
Al bij al was er niet veel discussie want over de meeste vragen was onze leesclub het eensgezind. Dat neemt niet weg dat we het wel heel gezellig hebben gehad!

DW van Heumen en Tilak hadden er toch meer van verwacht ondanks de mooie schrijfstijl, Dees en Tina zijn zelfs erg teleurgesteld. Yvie en New Word Order vinden dat het een roman is waar heden en verleden samenkomen, maar die na verloop van tijd toch langdradig tot saai wordt. Ook Ruby deelde deze mening en had geen ik-moet-NU-verder-lezen-gevoel. Miriam gaat zelfs zo ver om te zeggen dat het verhaal helemaal niet boeide en Leentje stoorde zich erg aan de fouten in het boek. Rinzewind vindt dat het een roman met een hoog spanningsgehalte en met een aangename schrijfstijl is, en geeft als enige 4*. Ook Steph, Kimmie en Karin zijn vrij positief en werden geprikkeld door Laura McHugh om de waarheid te achterhalen. Clarissa vat het samen en zegt dat het boek gewoon de WOW-factor mist.

Waardering
De gemiddelde sterwaardering van de leesclubdeelnemers is 3 sterren. Bij velen werden de hoge verwachtingen niet ingelost. Toch zijn sommige deelnemers wel nieuwsgierig naar eventuele volgende boeken van Laura McHugh.

Groetjes en tot de volgende keer! Evy