×

Eindverslag - Een creatieve leesclub over een boek waarvan het vervolg niet snel genoeg kan komen

op 27 augustus 2019 door

Op een dag is het debuut van Gytha Lodge. Eerder schreef zij prijswinnende games en toneelstukken. Dit boek is het eerste deel van een serie waarin zij Jonah Sheens de hoofdrol heeft toebedeeld.

Tijdens een kampeeruitje met haar familie stuit een tiener op de resten van een lichaam. Het blijkt te gaan om Aurora Jackson die dertig jaar eerder eveneens tijdens een kampeeruitje vermist is geraakt.  Inspecteur Jonah Sheens wordt de leider in de zaak. Met zijn team ondervraagt hij de zes vrienden die Aurora op haar kampeeruitje vergezelden. Al snel vindt het team tegenstrijdigheden. Ook de rol van Jonah blijkt anders dan verwacht. Het lijkt erop dat de moordenaar dichterbij moet worden gezocht dan iedereen al die tijd heeft gedacht.

Half september stroomt het leesclubcafé langzaam vol als de deelnemers het bericht hebben ontvangen dat ze mogen meelezen met het debuut van Gytha Lodge, Op een dag. Al twee dagen later ploffen de eerste exemplaren op de mat. Naast de 15 geselecteerde deelnemers lezen Kitty en Denise mee met een eigen exemplaar.

De eerste vraag in de discussie kan deels worden beantwoord voordat er een letter is gelezen. Het waarom van inschrijven voor deze leesclub was voor Ingrid al snel duidelijk. De tekst op de achterflap en het fragment (“de gedachte dat je kind vertrekt en niet meer thuiskomt en dat je pas na 30 jaar zekerheid hebt en kunt starten met rouwen”) overtuigden haar direct.  Laura vindt de fysieke uitstraling van het boek erg mooi. De glimmende titel in reliëf en de kleuren spreken haar erg aan. De zin op de achterkant, “Zeven vrienden, één moordenaar, wie kan je vertrouwen?”, triggerde haar om de rest te willen lezen.  Diezelfde zin was voor de oplettende Atse overigens direct een spoiler. Hierdoor wist hij dat de moordenaar onder de vrienden gezocht moest worden en vielen andere verdachten af.

Over de titel verschilden de meningen. Een aantal, waaronder Ina, vond de originele titel, She lies in wait, beter bij het verhaal passen. Zij gaf aan dat de vertaling iets betekende van “in hinderlaag liggen” en juist die betekenis vond zij mooi bij het verhaal van Aurora passen. Haar aangedragen titel, Oud zeer, vindt bij de leesclubgenoten veel bijval.

De vraag over met welke dieren de karakters in het boek vergeleken konden worden, liet zien hoe creatief de deelnemers van deze leesclub waren. Kitty moest heel even herkauwen op deze vraag, maar kwam daarna met de mooie eendagsvlieg voor Aurora in verband met haar korte leventje. Denise onderbouwde haar keuze heel gedegen. Vooral de vergelijking van Hanson met een hond, die naar de erkenning van zijn baasje zoekt, was heel treffend. Voor Margaretha is Hanson dan ook direct haar favoriete personage. Vooral omdat ze het een vrouw vindt die niet bang is om tegen haar meerdere in te gaan. Ze blijft zichzelf. Corina is het hier voor een groot deel mee eens. Hanson is ook haar favoriete personage. Hoe zij als beginneling tussen de mannen stand houdt, vindt zij bewonderenswaardig.

Over het karakter van hoofdpersoon Jonah Sheens is Hannie positief. Op haar komt hij over als een hardwerkende politieman met een mysterieus randje. Eefje is het hier volledig mee eens. Zij voegt toe dat Jonah niet alleen hardwerkend is, maar vooral integer en sympathiek. Zijn verleden is nog niet volledig uitgediept door Lodge. Vrijwel alle lezers vermoeden dat dit in een volgende deel aan bod gaat komen.

Tijdens het lezen werden de meesten op het verkeerde been gezet door Lodge wat betreft de dader. Jantine (JaJansen) switchte, net als veel anderen, steeds van verdachte, pas tegen het einde aan had ze de juiste persoon op het oog. Dat gold  niet voor Iwona. Al vanaf het begin had zij de juiste dader voor ogen, ondanks de knappe pogingen van de auteur om haar op het verkeerde been te zetten.

Beoordeling
Van de 16 lezers hebben 13 het boek met sterren beoordeeld. Het gemiddelde is niet lastig te berekenen, aangezien iedereen het boek met vier sterren heeft beloond. Alle lezers raden het boek aan. Sven doet dit omdat de wisseling tussen heden en verleden ervoor zorgen dat je maar blijft lezen. Voor hem was wegleggen onmogelijk. Juist die switch van tijd maakte het voor Michele lastig om in het verhaal te komen. Toch wende dit ook voor haar snel, want zij ziet uit naar het volgende verhaal over Jonah Sheens. Net als alle andere lezers van deze enthousiaste, creatieve leesclub.

Reacties op: Eindverslag - Een creatieve leesclub over een boek waarvan het vervolg niet snel genoeg kan komen