×

Eindoordeel – Mooie roman over persoonlijke ontwikkeling die iets meer de diepte in had mogen gaan

op 04 september 2017 door

OVER OPEN SLOT

Weduwe Addy stopt al haar liefde in haar moestuin. Haar volwassen zoons zijn het huis uit en haar baan is ze kwijtgeraakt, dus veel keus heeft ze niet meer. Addy vraagt zich regelmatig af wat het nut is van haar bestaan. Dan ontmoet ze Luc, haar nieuwe buurman op de volkstuin. Luc weet niet veel van tuinieren, maar hoe hij mensen kan laten openbloeien, weet hij wel. Stukje bij beetje weet hij Addy's levensverhaal te ontrafelen en een nieuw licht te werpen op haar verleden.

DE LEESCLUB

De leesclub bestond uit veertien vrouwen en slechts een man. Het was, gezien het genre, eigenlijk al bijzonder dat een man zich ingeschreven had, maar Guido Goedgezelschap hield zich prima in het vrouwengezelschap staande.

Afra Beemsterboer werkte mee aan de leesclub en beantwoordde de vragen van de lezers.

VERWACHTING

De verwachtingen van de lezers waren divers. Zo verwacht Guido Goedgezelschap een ‘licht psychologische roman’, Marly van Kessel ‘een luchtige, gemakkelijk te lezen roman’, Kitty1969 ‘een lekker leesbaar boek, met vooroordelen van anderen dan de hoofdpersoon en de hoofdpersoon die haar eigen gang gaat’ en Roosje ‘een mooi, vlot geschreven, liefdevol verhaal over de weduwe Addy met natuurlijk strubbelingen tussendoor’. Een aantal andere lezers hoopt ‘een mooie streekroman’ te lezen. Sunaina ramsamoedj was de enige die hoopte op een romantisch verhaal.

COVER

De cover oogst waardering: sfeervol met een mooie kleurstelling. Toch vindt niet iedereen de cover bij de titel en het verhaal passen. Amarins: ‘Ik had een wel andere cover bij het boek gemaakt. Iets met een mevrouw die inderdaad in de aarde wroet en wellicht Luc op de achtergrond of zoiets!’. Een mening die door sunaina ramsamoedj wordt gedeeld.

Waar de een de afgebeelde vrouwenfiguur een gesloten houding vindt uitstralen, vindt de ander het juist weer een sterke vrouw die stevig in het leven staat. Dit laatste vindt ook Joke Hopman, hoewel ze deze zelfbewuste houding eigenlijk weer niet kan plaatsen met betrekking tot de quote op de achterzijde: ‘Maar dat staat voor mijn gevoel dan weer haaks op de quote ‘Alleen met haar handen in de aarde’ voelt ze zich in haar element’.

SCHRIJFSTIJL en INHOUDELIJKE DISCUSSIE

Het verhaal speelt zich in drie tijdsperioden af: 1985, 2014 en 2015. Het valt Marly van Kessel op dat het woordgebruik van Afra in het gedeelte dat zich in 1985 afspeelt, eenvoudiger van stijl is en passend bij de Addy van 16 jaar oud. Guido Goedgezelschap voegt hieraan toe: ‘Over het algemeen is de schrijfstijl van Afra vrij eenvoudig, zonder overdreven tierelantijntjes, recht toe rechtaan. Natuurlijk maakt de auteur handig gebruik van gepaste flashbacks die een verhelderend effect hebben op het verhaal. Als lezer krijg je het gevoel dat je onmiddellijk in het verhaal zit’. Ellis Pagen vond het gedeelte dat zich afspeelt in 1985 prettig lezen en had wat meer moeite met de schrijfstijl in de periode waarin Addy in gesprek is met Luc: ‘De gesprekken tussen Luc en Addy vond ik zelfs wat langdradig, waardoor mijn aandacht wat verslapte en mijn irritatie een beetje opspeelde. Maar dat kwam voornamelijk door Luc, zijn manier van praten vond ik té alwetend’. Over die gesprekken zegt Joke Hopman: ‘De gesprekken tussen Luc en Addy vond ik wel interessant maar ik had nog wel graag gelezen hoe zij met de veranderingen in haar leven echt verder mee om is gegaan’.

IngeBrun is ronduit positief: ‘Ik vind de schrijfstijl heerlijk. Het leest lekker vlot weg met een duidelijke Nederlandse taal zonder moeilijke woorden. Niet te lange zinnen wat ik zelf altijd wel erg prettig vind’. Ook Kitty1969 is blij dat het taalgebruik, zeker in de dialogen tussen Luc en Addy niet te ingewikkeld is: ‘Als die gesprekken in een ingewikkelder taalgebruik zouden zijn geweest, was ik denk ik de draad van het verhaal kwijtgeraakt. De schrijfstijl is heel goed gekozen omdat het verhaal van de toch wel naïeve Addy wordt geschreven’.

Die naïviteit en goedgelovigheid van Addy wordt door een aantal lezers niet helemaal geloofwaardig gevonden. Guido Goedgezelschap: ‘Het kan natuurlijk dat je een karakter hebt als Addy, maar ik vind het toch een beetje extreem. Ik denk dat Afra het misschien een beetje extreem wilde stellen om daarna de ontwikkeling van Addy meer in de verf te kunnen zetten. Dat kan de geloofwaardigheid misschien een beetje aantasten’. Annette: ‘Ook ik vind Addy naïef. Mooi dat je altijd het goede in de ander ziet. Maat het zorgt er ook voor dat je soms in situaties terecht komt die je niet zo gewild had’. Ondanks dat spreekt Addy als persoon de lezers wel aan. Met de persoon Luc hebben de meeste lezers in eerste instantie meer moeite: belerend en té alwetend. Toch waarderen ze hem in de rol die hij speelt. Roosje: ‘In het begin van het boek vind ik Luc een beetje een bemoeial. Maar zowel Addy als ik begonnen eraan te wennen. Hij wist veel van de menselijke geest en daar had Addy toch veel aan’.

Marly van Kessel mist een beetje de diepgang in het verhaal: ’Over het algemeen lees ik graag boeken waarin de hoofdpersoon worstelt met zijn eigen psychische problemen. Ik ervaar dan echt graag wat die persoon vanbinnen voelt en daarnaar handelt. Ik mis die beleving in dit boek. Ik wil tot op het bot kunnen voelen wat Addy vanbinnen beleeft. Die "wegtrekkers" bijvoorbeeld. Als die nou eens uiteengezet waren dan kon ik echt voelen wat de problemen van Addy vanbinnen waren. Nu lees ik het alleen maar en moet ik het gewoon als dusdanig aannemen’. Een mening die door meer lezers wordt gedeeld.

PLOT

De plot waarin Addy uiteindelijk voor zichzelf gaat kiezen ging voor de meeste lezers een beetje te snel. Annemiek Bos-Chialastri: ‘De manier waarop Luc met zijn gesprekken haar ogen opende vond ik niet echt realistisch, dit ging ff te snel en de vragen c.q. conclusies waren iets te veel een eyeopener voor Addy’.

EINDOORDEEL en WAARDERING

Het boek werd overwegend positief beoordeeld.

Alleen Marly van Kessel bleef met haar waardering steken op 2**: ‘In vergelijking met andere boeken die ik lees en waardeer ligt naar mijn mening het niveau van Open Slot te laag om meer sterren toe te kennen. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het boek niet met plezier gelezen heb :-)’.

Zes lezers waardeerden het boek met 3*** waaronder Kitty1969: ‘Af en toe heb ik me zitten ergeren aan het naïeve gedrag van Addy en in sommige situaties had ik haar wel een schop onder haar kont willen geven. Als een boek dit met mij kan, is het goed geschreven’. Ook Ellis Pagen gaf 3 sterren: ‘Open Slot is een bijzonder verhaal over een vrouw die de confrontatie aangaat met zichzelf en de gebeurtenissen in haar leven. De onderliggende boodschap is mooi: het is nooit te laat om te veranderen en het roer om te gooien’.

En tenslotte gaven zeven personen 4**** zoals Guido Goedgezelschap: ‘Ik heb 4 sterren gegeven voor haar vlotte schrijfstijl, haar kennis betreffende het onderwerp en het toch wel interessante verhaal. Het enige minpunt is het té zwakke en té voorspelbare einde van het boek’. Ook Annemiek Bos-Chialastri vond het verhaal 4 sterren waard: ‘Afra Beemsterboer heeft op geraffineerde wijze de lezer inzicht gegeven in hoe men op verschillende manieren naar een op het oog normale gang van zaken kan kijken. Hierdoor heeft deze roman meer diepgang gekregen dan je in eerste instantie zou verwachten. Missie geslaagd’. Ook Joke Hopman gaf 4 sterren: ‘Ik heb genoten van de schrijfstijl van Afra Beemsterboer. Zij heeft met Open Slot een inzicht gegeven hoe op verschillende manieren naar het leven kan worden gekeken’.

Jammer genoeg heeft een deelnemer verzuimd om deel te nemen aan de discussie en geen recensie geplaatst. De leesclub werd afgesloten met een mooie gemiddelde score van 3,5*** afgesloten.

In de onderstaande reacties hebben de lezers een kenmerkende quote uit hun recensie van Open Slot geplaatst en het aantal sterren dat zij het boek gaven.

Reacties op: Eindoordeel – Mooie roman over persoonlijke ontwikkeling die iets meer de diepte in had mogen gaan