×

Eindoordeel - YA over het zoeken naar grenzen van virtual reality

op 22 oktober 2017 door

Deze Hebban Leesclub las de afgelopen weken ‘Otherworld' van Jason Segel en Kirsten Miller over Simon die verzeilt raakt in de spelomgeving Otherworld en ontdekt dat er wel heel veel op het spel staat. Nieuwsgierig naar het eindoordeel?

INHOUD

Simon is één van de gelukkigen die Otherworld kunnen uitproberen, de virtuele spelomgeving die door The Company nieuw leven werd ingeblazen. Daar merkt hij dat hij gezelschap heeft van Kat, zijn beste vriendin. In het echte leven doet Kat er alles aan om Simon te ontwijken en hij probeert uit te zoeken hoe dat komt. Wanneer Kat na een bizar ongeluk in het ziekenhuis belandt, ziet het er slecht uit voor haar. Dan wil The Company haar plots de kans geven om een virtueel leven te leiden. Simon ontdekt echter al snel dat het leven van Kat in gevaar is.

LEESCLUB

Aan de hand van een tiental discussievragen bespraken de leesclub-deelnemers wat zij van het boek vonden.

Otherworld is volgens de deelnemers een boek dat makkelijk leest. Marjolein vond het ook vrij humoristisch geschreven. De vele referenties in het Jiddisch naar de neus van het hoofdpersonage vond ze best grappig. M-i-n-c-a en Sanne hielden wel van de vaart die de auteurs aan het verhaal hebben gegeven. Ze verliezen zich niet in details en dat maakt dat het vlot wegleest. Op Cindy maakte de schrijfstijl een jeugdige indruk en ze moest even wennen aan de sprongen die het verhaal maakte, maar eens ze dat gewend was, vond ze het prima. M.Opheliac zei dan weer dat het ik-perspectief ervoor zorgt dat je het boek echt door de ogen van de hoofdpersoon beleefd en dat je daardoor goed mee kan leven met de gebeurtenissen. Yvette vond dat Jason Segel schrijft zoals hij ook tegen iemand zou praten: een beetje nonchalant en nerdy, maar toch cool.

Voor Fiona waren de hoofdthema's vriendschap, romantiek en virtual reality. Vooral dat laatste is volgens haar wat dit boek bijzonder maakt. Segel en Miller kaarten aan wat er kan gebeuren als we de regie van ons leven op die manier uit handen geven. Annelies vond dat de boodschap van de auteurs goed overkwam en dat het geheel verpakt als avonturenroman lekker leest. Roos las een boek waarin loyaliteit een belangrijk thema is. Niet alleen de vriendschap tussen Simon en Kat, maar ook de vriendschappen die Simon gaandeweg vormt De personages vechten voor elkaar en laten elkaar niet alleen.

Hoofdpersonage Simon ontwikkelt zich volgens Maartje van een vervelende, arrogante en wat kinderlijke jongen naar iemand die zijn leven op het spel zet voor zijn beste vriendin en geliefde. Dorien vond Simon dan weer niet arrogant overkomen in het begin van het boek. Ze schreef dat ze het wel snapte dat je aandacht gaat trekken als je ongeïnteresseerde ouders hebt, toch zag ze ook die ontwikkeling.  Lttlered vulde aan door te stellen dat ze Simon echt een leuk personage vond. Hij denkt ook dat hij gangsterbloed heeft van zijn opa en vindt zichzelf daardoor heel wat, maar toch is hij niet de beste in alles. Dit vond ze een grappig element. Miriam zei dat Simon de enige is die we echt leren kennen en waarvan je de ontwikkeling goed meemaakt, al had hij dieper uitgewerkt kunnen worden.

Yvette gaf aan dat de opbouw van het verhaal een oplopende spanningsboog volgt vol avonturen. Het gaat van mild en mat in het begin, langs fantasierijke karakters en werkt zo naar de ontknoping toe. Annelies zag het verhaal een beetje kabbelen in het midden, maar vond het interessant, omdat er nog veel uitgelegd wordt over de virtuele wereld. Het einde was wat abrupt voor Raywoman, maar noemde dit het soort boek dat ze niet te snel uit wou hebben, omdat het zo spannend is. Maartje vloog door het boek. Iedere keer kwam er een nieuwe verrassing, een nieuw karakter of een nieuwe verhaallijn in waardoor het spannend en lekker leesbaar bleef.

BEOORDELING

Otherworld werd positief beoordeeld door de deelnemers aan de leesclub. M-i-n-c-a vond dat Segel en Miller een redelijk bijzonder en aantrekkelijk boek hebben geschreven. Het is niet altijd en overal even spannend, maar wel interessant. Maartje benadrukte dat het tempo van het verhaal dat hoog ligt. Er blijven constant dingen gebeuren. Ze vond het een goed begin van een nieuwe serie. Otherworld is immers het eerste boek van een trilogie. Lttlered gaf aan dat het allemaal tamelijk makkelijk geschreven en dus makkelijk te lezen is. Er zaten bovendien grappige elementen in. Dorien las een boek dat haar heeft doen nadenken over alle technologische ontwikkelingen en waar we met z'n allen de grens zouden moeten gaan trekken. Fiona kon het boek wel smaken, maar miste een beetje diepgang bij de karakters. Dit vond Cindy ook. Zij schreef verder dat het wisselen tussen de realiteit en de wereld van virtual reality het verhaal levendig maakt. Sanne en Raywoman lieten zich door de vele details gemakkelijk meezuigen in het verhaal en genoten ervan, al deed het einde voor Raywoman een beetje afbreuk aan het geheel. Miriam vond dat eveneens een beetje zuur en hoewel het onderhoudend was, maakte het niet al haar verwachtingen waar. Net zoals M.Opheliac vond Yvette Otherworld leuk, fantasierijk, vermakelijk en ontspannend. Voor Roos was het boek niet haar cup of tea, maar ze kon zich wel voorstellen dat anderen ervan zouden genieten. Annelies had een voorkeur voor de delen die zich in de realiteit afspelen en vond die zo nu en dan zelfs een beetje ontroerend. Marjolein noemde het vrij beschrijvend geschreven, waardoor ze het goed voor zich kon zien. Voor haar gevoel is het echter precies afgelopen als je er net helemaal inzit en dan moet je jammer genoeg wachten op het vervolg.

Het globale eindoordeel van de leesclub luidt 3,5 sterren. De recensies van de deelnemers aan de leesclub zijn terug te vinden op de boekpagina van Otherworld.

Reacties op: Eindoordeel - YA over het zoeken naar grenzen van virtual reality