×

Gebarentaal in indrukwekkende New Adult

op 12 augustus 2017 door

Een nieuwe New Adult van een compleet nieuwe auteur van uitgeverij Zomer & Keuning. 15 enthousiaste lezers waagden zich aan Stilte, de eerste Nederlandse roman van Mia Sheridan. Is het een aanrader of juist een tegenvaller? Na een gezellige feelgood leesclub hebben we hier het oordeel van de lezeressen.

Een stil personage

Zoals de achterflap al verklapte, hoofdpersoon Archer praat niet. Een bijzonder element en zorgde volgens de deelneemsters voor een grote ontwikkeling. Volgens Marleen Touw is Archer dan ook de persoon die de meeste ontwikkeling doormaakt: ‘’Wat een mega metamorfose maakt hij door. Eerst is het een kind in een volwassen lichaam maar hij ontwikkeld zich tot een prachtman. Natuurlijk had hij zo zijn hobbels in de weg ernaartoe, die hij misschien anders had kunnen doen.’’

Elly is het hier mee eens, maar is toch meer een fan van Bree. ‘’Archer maakt absoluut de meeste ontwikkeling door, van kluizenaar naar een prachtige volwassen man. Hij bereikt dit wel met steun van Bree. Als zij niet op zijn pad gekomen dan had hij waarschijnlijk door geleefd als kluizenaar. Maar Bree spreek mij het meest aan als personage. Zij vormt haar eigen mening en laat zich niet leiden door anderen. De dorpelingen vinden Archer allemaal maar vreemd, maar zij trekt zich daar niets van aan en wil hem toch beter leren kennen.’’

Olga voegt hier nog aan toe: ‘’Van een op de vlucht geslagen meisje tot een jonge vrouw die stevig in haar schoenen staan en de jongen die ze liefheeft, geeft wat hij nodig heeft om te groeien tot de man die hij in werkelijkheid is.’’

Perspectieven

Het boek is geschreven vanuit beide perspectieven. Je krijgt een kijkje vanuit Bree, maar ook af en toe vanuit Archer. Toch hadden de meeste lezers liever gezien dat er nog meer vanuit Archers perspectief verteld zou worden. Annabel zou graag meer over Archer hebben gelezen: ‘’Ik had ook misschien wel wat meer vanuit Archer willen lezen hoe hij het de afgelopen jaren had gered. Dus misschien wat meer flashbacks naar zijn leven voordat hij Bree leert kennen.’’ Olga zag ook graag een betere verdeling: ‘’Ik denk dat een evenwichtigere combinatie beter was geweest. Bree om als lezer Archer te leren kennen en haar verhaal en zoektocht naar wat er nu precies is gebeurd, laat zien hoe het dorp er ook mee om is gegaan. Er was een 'vreemde' nodig om het verhaal op gang te brengen. Maar ik had ook graag meer van Archer gelezen. De stukken die we uit zijn perspectief kregen, waren interessant en mooi. Zeker ook om zijn 'stem' nog meer te horen.’’

Toch vond Juliet het achteraf wel genoeg verdeling: ‘’Tijdens en na het lezen van het boek vond ik het jammer dat Archer zo weinig aanbod kwam, maar achteraf gezien hield het wel de spanning in het verhaal en kwamen we er beetje voor beetje toch achter wat er vroeger met Archer gebeurd was.’’

Het eindoordeel

De recensies stroomden binnen en uiteindelijk is deze recensie beoordeeld met een gemiddelde van 3,5 sterren. Dit vinden de lezeressen uiteindelijk van Stilte.

Femke (4 sterren): ''Bree laat Archer zien hoe mooi de wereld is. Maar misschien nog wel belangrijker, hoe mooi Archer is.''

Jaike (3 sterren): ‘’Wat Stilte zo speciaal maakt? Archer en Bree communiceren voornamelijk in gebarentaal.’’

Olga (3 sterren): ‘’Ik raad Stilte absoluut aan, zeker aan liefhebbers van het NA-genre. Is de plot net zo indrukwekkend als een 'Colleen Hoover'? Nee. Kun je in Stilte urenlang verdwalen en met Bree en Archer een emotionele rollercoaster doormaken, om ten slotte het boek met een tevreden zucht dicht te slaan? Absoluut. Van Mia Sheridan zou ik zeker nog meer boeken willen lezen. En van Archer zou ik absoluut nog meer willen 'horen'."