×

Eindverslag: goed geschreven boek met realistische kijk op autisme

op 02 januari 2019 door

Het eindverslag

Korte inhoud

Dennis Scheerman vat in zijn recensie het boek goed samen: “Tussen twee werelden gaat over Leo, Nina en Martino. Leo is een vader die zijn vrouw heeft verloren en in zichzelf keert. Zijn briljante dochter Nina haalt hem op een dag over om tijdelijk een jongen in huis te halen die zich niet lijkt te kunnen binden met de mensen om zich heen. Uit medelijden en het onvermogen om z’n dochter iets te weigeren gaat Leo akkoord tegen een tijdelijk bezoek van Martino. Martino blijkt al gauw een speciale jongen te zijn met het syndroom van Asperger, ondanks z’n aandoening ontdekt Leo dat Martino en hij erg op elkaar lijken en samen besluiten ze te verhuizen naar de Piemontese Alpen om daar, weg van de stad, een eigen leven te bouwen.”

De acht bergen vs Tussen twee werelden

De vergelijking tussen dit boek en de romans van Paolo Cognetti (De acht bergen, en De buitenjongen) werd al in het leesclubcafé gemaakt. Sylvia schrijft: “Het boek doet aan ‘De Acht Bergen’ van Paolo Cognetti denken. Zelfs de cover van ‘Tussen Twee Werelden’ vertoont grote gelijkenissen met de cover van ‘De Acht Bergen’. Toch kunnen de beschrijvingen van de natuur en de bergen van Faggiani niet tippen aan die van Cognetti.” ElskeLeest vindt het daarentegen jammer dat de vergelijking gemaakt wordt omdat het afbreuk doet aan de eigenheid van de afzonderlijke romans: “Ik zie de overeenkomsten: het verhaal speelt zich in beide boeken in de bergen af en beide zijn geschreven door een Italiaanse auteur. Maar.. de twee verhalen zijn wat mij betreft zo verschillend en elk mooi op zich. 'De acht bergen' had mij minder in zijn greep, al is de plot en natuur daar ook erg mooi beschreven. 'Tussen twee werelden' heeft een heel eigen sfeer met hoofdpersonen die mij meer aanspraken.”

Autisme

Annabel gaf in het leesclubcafé al aan dat ze erg benieuwd was naar de manier waarop de auteur autisme zou uitwerken. Ze werd niet teleurgesteld: “Eindelijk heb ik een boek heb gevonden waarin een van de hoofdpersonen een vorm van autisme heeft, zonder dat het humoristisch wordt weggezet. Het verhaal is mooi geschreven, geeft de kwetsbaarheden van de hoofdpersonages prachtig weer en leert eigenlijk dat door het maken van bepaalde keuzes iemand met autisme een prettiger leven kan krijgen - en ook kan uitblinken in zijn kwaliteiten. En tegelijkertijd dat communicatie met iemand met autisme wat oefening of aanpassing vereist. Juist ook van de omgeving. De auteur is hier voortreffelijk in geslaagd.”

Ontwikkeling van personages en plot

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Leo. We leren vooral zijn gedachten kennen. Omdat hij het meeste met Martino bezig is, komt dat personage uitgebreid aan bod. Beide hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt, daarover is iedereen het eens. De nevenpersonages blijven echter voor sommigen te oppervlakkig. Ze worden te weinig uitgewerkt, wat ook een invloed heeft op hoe het verhaal in z’n geheel beleefd wordt. Wat Hetty schrijft, wordt ook door andere deelnemers opgemerkt: “De schrijfstijl was beeldend maar toch werd ik niet echt geraakt en bleef het verhaal wat aan de oppervlakte.” Ook Niekietjuh vindt het jammer dat het verhaal een goed uitgewerkt plot mist: “Ik vond het heerlijk om de eerste 100 bladzijden te lezen en daar was ik dan ook zo doorheen. Alleen daarna had ik het gevoel dat het verhaal een beetje voortkabbelde, dat er niks bijzonders meer gebeurde. Ik had het idee dat er een plot miste. Dat hoeft natuurlijk niet heel groot te zijn. In mijn ogen heeft elk verhaal een doel, werkt het ergens naar toe en ik miste dat een beetje in dit verhaal.”

Eindoordeel: 3,7 sterren

Ondanks het feit dat een aantal deelnemers een gebrek aan spanningsboog ervaren hebben, is iedereen enthousiast over de opzet van het boek en de schrijfstijl van de auteur. Gezamenlijk geven we het boek 3,7 sterren.

Ik wil alle deelnemers van harte bedanken voor de bijzonder interessante leesclub.  Ik heb enorm genoten van jullie actieve deelname. De manier waarop gereageerd werd op de vragen, heeft mij meer inzicht in het boek gegeven, en ik heb mijn mening hier en daar zelfs bijgesteld. Daarvoor zijn de leesclubs er!

Sigried

Reacties op: Eindverslag: goed geschreven boek met realistische kijk op autisme