×

Is de schrijfperiode van Mariska Overman Voltooid?

op 14 juni 2018 door

Eind maart klonk er vanuit vijftien verschillende huizen een juichkreet, de nieuwste van Mariska Overman, genaamd Voltooid, viel bij de leesclubdeelnemers in de brievenbus. Zeker een vijftal onder ons hadden haar eerste boek, Hoofdzaak, nog niet gelezen dus werd er al snel onderling gesproken over de noodzaak daarvan. En wees gerust, nodig is het niet. Verstandig echter wel, want Voltooid geeft een fikse spoiler over het eerste deel weg.

Gerrie van den berg: Het boek is minder spannend dan hoofdzaak. Maar dat hier een werkelijk probleem wordt belicht heeft dit voor mij duidelijk meerwaarde. Het zou een goed boek zijn voor de middelbare school.

Ondanks dat Isabel, door onder andere haar onzekerheid en doorzettingsvermogen die door Cindy Saman worden genoemd, bij de meeste lezers toch wel het favoriete personage is weet ook de no – nonsens Damon, zoals Sara (SVH1991) hem omschrijft al enkele harten voor zich te winnen. Ook Tutteke is enthousiast over deze gozer die geen blad voor de mond neemt. Doordat dit duo onder andere te maken krijgt met het thema levensbeeindiging kan het natuurlijk bijna niet anders dan dat hier een gesprek over ontstaat tijdens de leesclub. Mariska Overman, zelf ook actief deelnemer in de discussie, laat weten dat ook zij het een lastig vraagstuk vindt om te bepalen wanneer er sprake is van uitzichtloos lijden maar dat het vooral belangrijk blijft om hierover in gesprek te gaan en te blijven.

Cindy Saman: Door de levendige beschrijving van gebeurtenissen, waarbij de gemoedstoestand van Isabel treffend wordt weergegeven door quotes van songteksten, krijg je een goede indruk van het personage Isabel: perfectionist, maar ook onzeker, gehard door haar werk, maar ook heel menselijk.

Over de schrijfstijl is iedereen het roerend eens; vlot en beeldend maar met voldoende ruimte voor de fantasie van de lezer. Wat betreft het plot in het boek noemt Annette Overvoorde dar deze voltooid en duidelijk is, maar dat er nog wel zaken onbeantwoord blijven. Edo de Waard liet ons weten in ieder geval benieuwd te zijn naar hoe het verder gaat met David en ook Karine de Gendt heeft nog verschillende vragen over het de rol van Isabel binnen het team en haar privéleven. Overman zelf komt ons geruststellen, deel 3 is in de maak….en wie weet volgt er zelfs een deel 4???

Grt1: Het boek heeft me positief verrast en ik vind het zeker een aanrader voor mensen die van thrillers houden. Je leest dit boek in een keer uit. Het thema van het boek past goed bij de titel, maar is niet wat ik in eerste instantie verwacht had.

Met het toevoegen van de hoofdstukken vanuit de dader voegt Overman extra spanning toe, zo noemen onder andere Myra Smit, Femke96 en Karin Vinck. Maar Edo de Waard noemt nog een ander moment, wanneer Isabel in haar eentje in het donkere bos op stap gaat is voor hem ook zeker een spanning verhogend stukje. Samenvattend kan gesteld worden dat aan vrijwel iedereen zijn volwachtingen is voldaan. Helaas moesten we Jack Vermonden missen vanwege privéomstandigheden, maar met 13 mooie recensies en een gemiddelde van 4,2* kunnen wij, lezers van deze leesclub, stellen dat Mariska Overman haar schrijfcarriere zeker nog niet Voltooid is!

Reacties op: Is de schrijfperiode van Mariska Overman Voltooid?