×

Verslag - Voorlopers

op 03 juni 2017 door

De afgelopen weken hebben zestien lezers de Young Adult Voorlopers van Mirjam Hildebrand gelezen en besproken met elkaar en Mirjam. Voorlopers is het debuut van Mirjam Hildebrand die voor dit boek losjes geïnspireerd werd door de jongeren in haar eigen psychologiepraktijk.

Over Voorlopers

De vijftienjarige Emma voelt zich 'anders': ze voelt, hoort en weet meer dan andere mensen. Wanneer de mysterieuze Philana haar vertelt dat Emma's vader - die ze al ruim twee jaar niet meer heeft gezien - deel uitmaakt van een groep mensen die zich Voorlopers noemen, besluit Emma met haar mee te reizen... Maar eenmaal in het bergdorp in Frankrijk, waar de Voorlopers zich gevestigd hebben, blijkt haar leven nog gecompliceerder te worden. Is Emma zelf ook een Voorloper? Waarom wil haar vader niet dat ze de Voorlopers helpt? Wat is er met de ouders van Philana gebeurd? En wie probeert haar in de val te lokken?

“Omdat je eigenlijk middenin het verhaal stapt, leer je de personages ook pas gedurende het verhaal kennen. Ik vind dat wel leuk gedaan. Ze zijn eerst allemaal nog blanco, behalve Simon, die natuurlijk het stempel "slechte vader" krijgt van Emma.” Aldus Evelien Walravens. Bijna alle lezers vinden dat hoofdpersoon Emma zich het meest ontwikkelt zo zegt Joran daar het volgende over: “Stukje bij beetje ontwikkelt elk personage zich doorheen het verhaal. Emma ontwikkelt naar mijn mening het meest, omdat ze tijdens het verhaal heel wat meemaakt (je komt niet elke dag in een praktisch nieuwe wereld terecht) en qua persoonlijkheid geleidelijk aan groeit.”

Herkenbaarheid

Hoewel het een Fantasy boek is was er toch veel dat herkenbaar was voor lezers met hoogsensitiviteit. L.j verwoord dat op de volgende manier: “Ik herkende er veel van omdat ik ook hoogsensitief ben, op dat vlak was het echt een zalig boek dat veel (h)erkenningspunten bevat maar toch de Fantasy-richting uitgaat.
Wel een beetje dubbel dus want ik kan uiteraard niet in iemands hersenen kijken of zo maar toch was het een soort thuiskomen terwijl ik een boek in m'n favoriete genre lees.” Ook leesclubcoördinator Marjolein vindt Voorlopers een feest der herkenning door de gelijkenissen tussen Voorlopers en hoogsensitieve mensen.

De meeste lezers zijn door het verhaal gevlogen. De stijl van Mirjam Hildebrand bevalt ze wel. Lezeres Anoeska weet dit heel mooi te verwoorden“Deze auteur is een tovenaar met taal. Haar taal is eenvoudig en vlot maar haar woorden bevatten zoveel. Ze kan met één woord een zin maken. Het staat er niet geschreven maar je voelt het als lezer wel. Ik ben helemaal verliefd op haar schrijfstijl; Als lezer word je uitgedaagd om verder te denken dan wat de schrijver je geeft. Je moet zelf je creativiteit loslaten.” De meeste lezers hadden nog niks van Mirjam Hildebrand gelezen en waren aangenaam verrast. Alleen Denise Michelle Pol was al bekend met de schrijfstijl van Mirjam en zegt daar het volgende over: “Mirjam heeft een vlotte pen, schrijft helder en inderdaad makkelijk en haar interesse voor psychologie en het bovennatuurlijke (of esoterische) schemert er ook altijd op een nuchtere manier doorheen. Als ik het zou moeten omschrijven zou ik haar stijl fantasievol maar gegrond (of down to earth) willen noemen.”

De meeste lezers vlogen door het verhaal heen en konden het niet neerleggen. Jessica zegt in haar recensie: “Je zit meteen in het verhaal en het wordt lastig deze los te laten. Emma en haar vrienden hielden mij bezig.” Voorlopers wordt door de lezers omschreven als een spannend boek en Juul vond het bij vlagen best eng. Inge Otter-Helder vraagt zich zelfs af of Mirjam geinspireerd was door Harry Potter, maar vind Voorlopers spannend en onderscheidend genoeg op zichzelf. Marina zegt het volgende in haar recensie: "Toch is ‘Voorlopers’ geen moraalverhaal geworden, maar een spannende Ya-thriller, met knipoogjes naar Harry Potter en Stephen King, inclusief de ontluikende jeugdliefde en het ontstaan van een ‘bende van 5’: Philana, Kasper, Alex, Robyn. Het zijn beloftevolle personages met stof voor nog ettelijke verhaallijnen. De schrijfster is dit wel toevertrouwd."

Evelien Walravens heeft in haar quote één ding genoemd wat haar tegenviel: “"Het plot is spannend en blijft geloofwaardig, ondanks de bovennatuurlijke elementen die Mirjam mooi in dit verhaal gedoseerd heeft. Het enige bezwaar dat ik heb, is dat er door het enigszins open einde een deel 2 aan "dreigt" te komen. En die zal ik dan natuurlijk ook weer willen, nee, móeten lezen!"

Het tweede deel en de dingen die daar mogelijk in voorkomen zijn uiteraard ook al besproken. Mirjam Hildebrand heeft daar niet al te veel over verklapt. Er is wel al een werktitel, maar het is nog niet zeker hoe het vervolg gaat heten. Een leesclub met de auteur werd als positief ervaren en zorgde voor een intensievere leeservaring.

De leesclub geeft gemiddeld vier dikke sterren voor Voorlopers.