×

Eindoordeel - Uiteenlopend van ‘niet mijn stijl’ tot ‘beeldend’ en ‘heerlijk over de top’

op 13 november 2016 door

OVER WEIHNACHTSORATORIUM

‘Weihnachtsoratorium’ is een geestige novelle over het huwelijk en over de liefde van een vrouw voor haar man.

Helle is sopraan in een koor en het aangrijpende Weihnachtsoratorium van Bach staat op het programma. Tijdens het kerstconcert zingt Helle met alle liefde die ze in zich heeft, als eerbetoon aan Bach, maar vooral voor haar echtgenoot Frank, die in het publiek zit. Als Frank voortijdig de concertzaal verlaat, is Helle diep beledigd. Tijdens de kerstdagen komt het huwelijk zwaar onder druk te staan, maar door creatief ingrijpen weet Helle de situatie een onverwachte draai te geven.

DE LEESCLUB

De leesclub telde 16 lezers, waarvan één lezer meedeed met een eigen exemplaar. De lezers hoopten unaniem op een humoristische, vlot weglezende novelle. “Ik hoop dat het een klein boekje is waarmee je in jouw knusse zetel met een dekentje en een lekker theetje kan genieten van een mooi (liefdes-) verhaaltje”, verheugt Rita Leyman zich al bij voorbaat. Ook Wendy verwacht een verhaal dat ze niet weg kan leggen: “Trouwens vroeger zelf in een koor gezeten (niet dat ik een natuurtalent was) maar ken het reilen en zeilen van een koor dus ja....dit maakt me echt benieuwd”. Lisanne Ortsen hoopt op een onverwachte wending: “Ik hou nogal van een twist in het verhaal. Ik verwacht oprecht een heel leuk en ontspannend boek. Anke is een goede auteur”.

Over de schrijfstijl van Anke lopen de meningen behoorlijk uiteen. Kwalificaties van ‘niet mijn stijl,’ ‘erg wennen’ tot ‘heerlijk over de top’’, humoristisch’, ‘beeldend’ en ‘goede dialogen’ passeren de revue. Het kan Sjaan in ieder geval niet bekoren: “Ik vind het woordgebruik 'gezwollen'”. Een mening die in het geheel niet gedeeld wordt door Wendy: “Ik vond de schrijfstijl dan wel weer geweldig, de humoristische vergelijkingen vond ik zeer goed gevonden”. Marieke Scheers is het met Wendy eens: “Het is vlot, het heeft humor en soms wat over de top. Ik hou er wel van”. Een mening die onderstreept wordt door onder andere Annet en Dinie. Ook Esther Bogaard is aangenaam verrast. Erika de Weert twijfelt: “Ze heeft een bijzondere manier van schrijven maar ik weet eigenlijk niet of het mij nu echt aanspreekt. Het leest zeker lekker weg maar op de een of andere manier raakt het me minder”. Rita Leyman stoorde zich met name aan de Duitse stukjes tekst, net als LoreB.. Maar als je het ‘Weihnachtsoratorium’ citeert kom je daar eigenlijk niet onderuit.

Over de inhoud van de novelle kunnen de lezers elkaar ook niet allemaal vinden. Terwijl de ene lezer het gedrag van Helle wel zegt te begrijpen, vindt de andere lezer dat volkomen ongeloofwaardig. En over de opbouw van het verhaal lopen de meningen eveneens uit elkaar. Sjaan: “Het boekje is te dun voor al die de heftige emoties. Liefde verandert heel snel in haat en die haat weer in liefde”. Een mening die Koekelekootje wel snapte: “Ik vond het allemaal wat geforceerd overkomen, en dat heb ik niet als positief ervaren, ik was lichtelijk geïrriteerd door deze drama Queen”. Wil Veltkamp is het daar op haar beurt helemaal niet mee eens: “De gebeurtenissen volgen elkaar snel op, maar dat moet natuurlijk ook in een novelle. In een boekje van maar 91 bladzijden gebeurt er veel. Tevens is de opbouw mooi chronologisch. Van oefenen naar uitvoering naar huwelijkscrisis en de ontknoping”. Deze laatste mening wordt overigens door het merendeel van de lezers wel gedeeld.

EINDOORDEEL en WAARDERING

Dat de lezers het boek zo verschillend ervaren blijkt wel uit de uiteindelijke waardering, die uiteenloopt van 1* tot 5*****.

Sjaan komt niet verder dan 1*: “Ik heb me verbaasd over de vele stijlfouten in het boekje”.

LoreB had meer verwacht en blijft steken op 2**. Datzelfde geldt voor Rita Leman: “Bij een goeie novelle ben je geneigd om het meermaals te herlezen maar deze heb ik maar één keer gelezen”.

3*** sterren werden er uitgedeeld door onder meer Erika de Weerd: “Anke Kranendonk heeft een bijzondere schrijfstijl die moeilijk te omschrijven is. Er zit een zekere humor in het boek al is het een tragisch verhaal maar ik weet niet of dit mijn humor is”.

De meeste lezers waardeerden het boek met 4****, zoals door Lisanne Ortsen: “Een heerlijk boek! En ook al weet Anke de frustratie goed te beschrijven; ik heb genoten van elk woord”. En dat geldt ook voor Annet: “Een knap geschreven boekje, met veel emotie en heftigheid op een beperkt aantal bladzijden zonder dat het dramatisch wordt”.

Tenslotte gaf Wendy 5*****: Vergelijkingen des levens met een zeer humoristische tint. Dit was mijn eerste ervaring met een novelle en ja ik heb genoten vanaf de eerste zin. Daarom geef ik dit boek zeker 5 sterren, er komen beschrijvingen die iedereen wel herkent, beschrijvingen die een lach op je gezicht toveren”.

Het eindoordeel van de leesclub komt gemiddeld uit op 3,5***.

In de onderstaande reacties hebben de lezers een kenmerkende quote uit hun recensie van 'Weihnachtsoratorium' geplaatst en het aantal sterren dat zij het boek gaven.

Reacties op: Eindoordeel - Uiteenlopend van ‘niet mijn stijl’ tot ‘beeldend’ en ‘heerlijk over de top’