Recensie Het Isisgeheim van Windmeijer en Slavenburg : Weinig spanning maar vol historie en mystiek
De auteurs en de achtergrond
Het Isis-geheim is de eerste vrucht die ontsproot uit de samenwerking tussen schrijver en antropoloog Jeroen Windmeijer en cultuurhistoricus Jacob Slavenburg.
Windmeijer heeft al enige historische thrillers op zijn naam staan waaronder Het Pauluslabyrint, The Pilgrim Fathers en De Offers. Slavenburg schreef vele boeken over het christendom, esoterische stromingen, mystiek, spiritualiteit en de gnosis. Hij was medevertaler van de Nag-Hammadi-geschriften vanuit het Engels naar het Nederlands.
Beiden zijn gefascineerd door de moedergodin Isis die al heel lang invloed heeft op de mensen in onze wereld. De Egyptische Godin Isis wordt vaak afgebeeld met het kind Horus op schoot. Dit beeld heeft model gestaan voor de beelden van Maria en Jezus in de christelijke tijden. De invloed van Isis strekte zich over de eeuwen heen ook uit tot andere spirituele groeperingen.
Een ander onderwerp in deze roman is het hermetisme dat in de loop der tijden gekoppeld werd aan Isis. Zo is volgens Plutarchus, Isis de dochter van God Toth die later opgenomen werd in de God Hermes. En in de 19 de en 20 ste eeuw bestond er een Hermetische orde genaamd 'The Hermitic Order of the Golden Dawn' met beroemde leden zoals Aldous Huxley en Sir Arthur Conan Doyle. Hermetische teksten en een Isis ritueel waren belangrijk voor deze orde.
De filosoof Trismegistus Hermeticus schreef na het begin van onze jaartelling religieuze teksten waarbij hij de hemel en de aarde aan elkaar gelijkstelde. Zelfinzicht is een belangrijk middel om tot de goddelijke kern te geraken. Deze thema’s hebben de auteurs rijkelijk verwerkt in het Isis-geheim.
Voor meer info over de auteurs zie:
https://www.jacobslavenburg.nl/
Een interview met beiden over het boek staat op deze site.
Voor meer achtergrondinformatie over Isis zie de link ‘het Isisfeuilleton’ op deze site
De Cover
De mooie oranje voorkant doet denken aan een ondergaande zon die zijn oranje goudgele gloed verspreidt over warm woestijnzand. De titel pronkt in rode reliëfletters aan de bovenkant van de cover. Deze geven een illusie van hoe het zou zijn om de contouren van hiërogliefen te beroeren.
Egypte voelt al dichtbij…
Onder de titel bevindt zich een beeldje van de Godin Isis met haar kind Horus op schoot. Het beeldje bevindt zich in een koepel. Is het een Isistempel? Op de achtergrond doemen letters op die Grieks uitzien. Boven de koepel prijkt het hemelgewelf in donkerblauw gewaad versierd met helder schijnende sterren.
Op de voorflap staat ook een tekst die vermeldt dat het een gouden beeldje is dat in het Leids Museum staat en dat er een mysterie is….
Inmiddels ben ik geïntrigeerd. Ik hou van thrillers met een historische tintje. De achterkant suggereert ook een hoop spanning en een reis naar Oxford waar men geheimen het liefst begraven wil houden. Ik ben klaar voor de reis.
De recensie
Het Isis-geheim is vooral boeiend door de vele historische en mystieke aspecten. Heel erg spannend wordt het niet en het einde dooft uit als een nachtkaars. De schrijfstijl is prettig en vraagt net als het plot niet veel van de lezer en is daardoor zeer toegankelijk. Het neigt zelfs naar te gemakkelijk en voorspelbaar. Een flinke interesse in infotainment is daarom nodig voor een bevredigend leesresultaat.
Arianne Esposito is conservator van het Leids Rijksmuseum van Oudheden. Terwijl ze een grote tentoonstelling voorbereidt, ontdekt ze dat het topstuk – een gouden beeldje van de godin Isis- een geheim herbergt. Maar dan wordt het geheim gestolen. Arianne en haar collega Thijs zetten alles op alles om het terug te vinden en het mysterie van het beeldje te ontrafelen.
Het vinden van verlichting en de zoektocht naar de zin van het bestaan door de geschiedenis heen spelen een belangrijke rol in dit verhaal. Daarom is het leuk dat ook de namen van de personages een historische of religieuze betekenis hebben die past bij hun rol. Zo is de naam Arianne afgeleid van Ariadne, de dochter van Koning Minos. Haar achternaam is, heel toepasselijk, Esposito want ze is inderdaad een geadopteerd weeskind. Thijs betekent Geschenk van God en Bea verwijst naar een Viatrix van Rome, een martelares uit de vierde eeuw. De baas van het museum Guus komt van Augustus en betekent verheven. Augustus kreeg die titel na zijn verovering op Cleopatra.
De hoofdpersonen Thijs en Ariadne komen naïef en soms zelfs dom over. Ze doen dingen die niet helemaal logisch zijn. Zo vluchten ze uit een auto op een moment dat het gevaar geweken lijkt. Ook moeten deze specialisten- waarvan er een het Oud Grieks beheerst- op Wikipedia opzoeken wat het Griekse woord ‘gnosis’ betekent. Voor specialisten die zich bezighouden met de Oudheid en de daarin voorkomende religies is dat behoorlijk dom.
Dit suffe gedrag tast de geloofwaardigheid van de personages en het verhaal aan. Het onderbreekt daardoor de spanningsboog want het is lastig om je met deze personages te identificeren.
Ze maken ook weinig ontwikkeling door, zijn niet bijster interessant en maken dus weinig indruk.
De flinke hoeveelheid historische, spirituele en mystieke weetjes maken het boek gelukkig heel interessant. Zo komen we van alles te weten over hermetische geschriften, de godin Isis en de ‘Hermetic Order of the Golden Dawn’ waar Aldous Huxley lid van was. Deze orde streefde naar verlichting en ze experimenteerden met allerlei bewustzijnsverruimende middelen. Huxley komt ter sprake vanwege de drug Soma die hij in zijn boek Heerlijke Nieuwe Wereld introduceerde. Soms gaat die infoverstrekking wel erg ver want de schrijvers vatten de inhoud van Huxley’s boek buitgewoon uitgebreid samen. De brokken zijn gewoon ‘te’ hapklaar.
De schrijfstijl is aangenaam en de omgeving en gebeurtenissen worden gedetailleerd en beeldend beschreven. Je ruikt de geuren van de omgeving en de kleuren staan levendig op het netvlies getekend.
Het plot is wisselend. Voorspelbare en onvoorspelbare wendingen wisselen elkaar af. Het voorspelbare aandeel overheerst jammer genoeg. Zo is het vanaf het begin wel duidelijk hoe het met Arianne en Thijs zal lopen en is het lot van collega Harm evenzo niet erg verrassend. De twee verhaallijnen en vier vertelperspectieven zorgen voor de benodigde afwisseling en houden het verhaal levendig. De tweede verhaallijn belooft zelfs veel spanning en doet hopen op een spectaculaire ontknoping. Deze is echter teleurstellend. De verhaallijnen komen weliswaar samen en er is ook een hoop geweld maar de hoofdpersonen hebben er allemaal geen weet van. Het zijn eigenlijk twee los staande verhalen met slechts weinig onderlinge connectie. Het einde voelt dan ook alsof het als een nachtkaars uitgaat. Er mist voldoende onderlinge verwevenheid.
Het verlangen naar geluk, verlichting en een betere wereld komt iedere keer terug in het verhaal. De verschillende partijen zoeken op hun eigen manier antwoorden op de vraag hoe dit bereikt kan worden. Dit is ook een van de aantrekkelijke punten van de boek. Er is altijd hoop dat het goede zal overwinnen en we krijgen een kijkje in hoe dat volgens verschillende religies en tradities bereikt kan worden.
Het Isis-geheim is een aardig boek om te lezen. Echt spannend wordt het helaas niet en er is een afhaakrisico voor de meer kritische en veeleisende lezer. Wie van historische en mystieke feitjes houdt komt op dat gebied voldoende aan zijn trekken. En als je behoefte voelt aan een betere wereld dan ben je bij de personages van dit boek aan het juiste adres.
Drie sterren