×

De Laatste Namsara - spannend en sprookjesachtig

op 18 maart 2019 door

De Laatste Namsara is het debuut van Kristen Ciccarelli en het eerste deel in de Iskari-series. Het boek gaat over Asha, de dochter van de koning van Firgaard en tevens de Iskari: De meest gevreesde drakendoder van het land. Thuis staat haar een gedwongen huwelijk met Jarek te wachten, een vreselijke commandant uit haar vaders leger. Haar enige uitweg is haar vrijheid terugkopen in ruil voor de kop van Kozu, de meeste gevaarlijke draak van Firgaard. Maar tijdens de jacht komt Asha achter een eeuwenoud geheim over het lot van de Iskari en de laatste Namsara… Maar liefst 19 lezers gingen aan de slag met Iskari – De Laatste Namsara. Wat vonden we ervan?

Drakenverhalen en prachtige covers

We trapten de leesclub af met een discussie over draken. Welke verhalen hadden de leesclubleden al gelezen en wat vonden ze ervan? Roos vroeg meteen om hulp: Zij vindt drakenverhalen fantastisch, maar is bang om er meer te lezen, omdat ze het misschien niet halen bij wat ze al gelezen heeft. Een heleboel leden hadden echter veel drakenverhalen gelezen en gaven haar tips, waaronder Emma, een echte drakenfanaat. Zij las eerder al De Hobbit, Lied van IJs en Vuur, Eragon, The Priory of the Orange Tree en nog veel meer. Ook bespraken de leden de covers van De Laatste Namsara. Deze is niet hetzelfde voor elk land, maar welke vinden ze het mooist? Over het algemeen waren de leden het meeste te spreken over de Nederlandse omslag. Geerte: ‘Van de Nederlandse cover vind ik het kleurengebruik heel mooi en de draak is fantastisch gedetailleerd.’ Hoewel Fien hem ook mooi vindt, deed het haar wel een beetje denken aan een kinderboek, en vindt zij toch de UK-versie het mooist. In de boekhandel zou zij daarvoor gaan.

Ciccarelli’s schrijfstijl en hoofdthema’s

Sommige lezers moesten er even aan wennen dat De Laatste Namsara niet vanuit de ik-persoon geschreven werd. Cynthia: ‘De afgelopen tijd heb ik continu boeken gelezen vanuit een ik-persoon. Wanneer je dan vanuit een derde persoon gaat lezen is dat even omschakelen, in ieder geval voor mij.’ Ze waren het er echter bijna unaniem over eens dat de schrijfstijl van de auteur bijzonder prettig was. Cindy vertelt dat deze niet gecompliceerd is en geen moeilijke woorden bevat, maar dat het erg fijn leest. De belangrijkste thema’s in het boek zijn volgens Yvette moed, zelfvertrouwen, gelijkheid, vrijheid, vriendschap en trouw zijn. Silvia voegt daar nog onderdrukking, familie en klasseverschillen aan toe. Vooral onderdrukking en de weg naar vrijheid die daarmee gepaard gaat, is voor haar een hoofdthema.

#Powervrouw!

Asha werd vaak genoemd wanneer er gesproken werd over favoriete personages, omdat zij, in Melanie’s woorden, een heerlijk stoer vrouwtje is. Pooja: ‘Kristen heeft Asha hel sterk naar voren gebracht in het boek. Ze is een geweldig personage met een prachtig karakter.’ Dit gold echter niet voor iedereen. Voor Rozijntje was Torwin favoriet, omdat hij Asha liet twijfelen aan haar eigen gedachten over zichzelf. Ybertha vond Asha’s broer Dax juist het meest interessant: ‘Het leek eerste dat hij een personage was die niet zoveel naar voren ging komen, maar algauw na zijn introductie sloeg die gedachte nergens op. ‘..’ Ik werd zo nieuwsgierig naar hem!’

Torenhoge verwachtingen: Kwamen ze uit?

Voorafgaand aan het lezen hadden vrijwel alle leesclubleden erg hoge verwachtingen. Awesomebookloverblog (Tina) had al veel positieve reacties over het boek gehoord en verwachtte een geweldig boek dat je aandacht vanaf het eerste hoofdstuk vastpakt. Bianca had, na het lezen van het voorstukje en het zien van de cover, hoge verwachtingen en verwachtte een avontuurlijk verhaal over een sterke jonge vrouw die in opstand kwam tegen de gevestigde orde. Haar verwachtingen waren, samen met die van een boel anderen, zeker waargemaakt. Veel lezers waren tot op het einde geboeid. Kim zorgde voor een kritische noot, dat anderen ook konden waarderen. Haar verwachtingen waren helaas niet uitgekomen. Interessant genoeg is ze wel benieuwd naar het tweede deel in de serie: ‘Hoofdzakelijk omdat ik denk dat de wereld veel potentie heeft en dat er nog niet helemaal uit komt in dit boek.’

Ons oordeel

Gemiddeld kreeg De Laatste Namsara van de leesclublezers 4,2 sterren!

Julia (5 sterren): ‘Het boek was erg fijn geschreven en las lekker weg.’

Anoeska (4 sterren): ‘De setting en sfeer zitten precies goed. Je krijgt voldoende informatie mee als lezer, zonder dat je overladen wordt met te kleine details. Het helpt ook om je in te kunnen leven in de hoofdpersoon en om de plot te volgen.’

Isabelle (5 sterren): ‘Echt een sprookjesachtig, mooi verhaal!’

Reacties op: De Laatste Namsara - spannend en sprookjesachtig