×

Eindverslag - Twee kunnen een geheim bewaren

op 18 maart 2019 door

Vorige maand vond de vierde editie van YALFest plaats. Zes buitenlandse auteurs kwamen ons land verblijden met hun komst. Karen McManus was één van die auteurs en daarom lazen wij met zijn vijftienen Twee kunnen een geheim bewaren als er één dood is.

OVER TWEE KUNNEN EEN GEHEIM BEWAREN

‘’Ellery en haar tweelingbroer Ezra moeten noodgedwongen verhuizen naar de geboorteplaats van hun moeder. Lang geleden is hun tante Sarah daar verdwenen – een zaak die nooit is opgelost en waar in de familie nooit over gesproken wordt. Algauw ontdekt Ellery dat er pas nog een meisje is verdwenen. Net als Sarah was dit meisje homecoming queen op school, en niet lang daarna worden ook de meisjes die dit jaar genomineerd zijn bedreigd. Ellery is een van de kandidaten en besluit zelf op onderzoek uit te gaan. Ze wordt daarbij geholpen door Malcolm, een jongen van school die ze stiekem wel leuk vindt, maar die ookmeer lijkt te weten dan hij doet voorkomen. Langzaam maar zeker komt ellery dichter bij de waarheid. Maar dan vindt er nog een verdwijning plaats en deze keer wel heel dichtbij…’’

DE LEESCLUB

We begonnen de club met een vraag over de verwachtingen. Veel deelnemers legden door de titel een link met Pretty Little Liars. Fleur hoopte ook dat het boek die sfeer zou evenaren. Daarentegen begint Missy2019 altijd gewoon met lezen en ziet ze wel waar het boek heen gaat: ‘’Don’t judge a book by it’s cover.’’

De schrijftstijl van McManus wordt als prettig ervaren. AnneZonneveld vond de afwisseling tussen de personages erg leuk, omdat het de spanning erin hield en het zorgde voor een beetje afwisseling. Leentje4trixie vindt het altijd prettig als een verhaal vanuit de ik-figuur wordt verteld. Meerdere ik-figuren maken het verhaal nog interessanter. Edriënne moest in het begin wel even inkomen. Voornamelijk door de beschrijvingen van Ellery’s wilde theorieën over misdaad.

In dit verhaal komen verschillende belangrijke onderwerpen aan bod. De vier belangrijkste zijn: familie, misdaad, vriendschap en vertrouwen. Yana noemt misdaad het hoofdthema van het boek: ‘’Ellery is geobserdeerd door misdaden en deze oplossen.’’ Samen met haar zoeken we naar de misdadiger(s) in dit boek. D. Steeg merkt dat vertrouwen een groot probleem, want weinig personages hebben vertrouwen in elkaar. ‘’Familie is heel belangrijk in Echo Ridge,’’ zegt Judithblogtsolo. Malcolm twijfelt aan het verhaal van zijn broer en de tweeling weet eigenlijk niet wie hun vader is. Jyoti vindt de ontwikkeling van de vriendschap tussen Ellery en Malcolm noemenswaardig.

Sofie zou het boek zeker pitchen: ‘’Twee kunnen een geheim bewaren is een spannende who-dun-it die je vanaf de eerste bladzijde meeneemt in de drama’s van het stadje Echo Ridge.’’ In Echo Ridge gebeuren veel enge dingen en het is zo’n typisch ons-kent-ons dorp. Op Kim na zou niemand er willen wonen. Het lijkt haar supergaaf om dicht bij een pretpark te wonen.

Het is een vlot leesbaar boek volgens Karina. Voor Marina is de kennismaking met het YA-genre zeker geslaagd. Marinde kan niet beloven dat ze zich het boek volgend jaar nog kan herinneren, maar het was het lezen zeker waard. Wij geven Twee kunnen een geheim bewaren gemiddeld 4 sterren.