Een stille nacht..

Eline Lacroix 23 oktober 2014
Het boek “Stille nacht”, geschreven door Bavo Dhooge, is een Vlaamse misdaadliteratuur waarbij je
van begin tot eind in volle spanning op het puntje van je stoel zit..

Bavo Dhooge, geboren op 31 januari 1973 te Gent, is auteur van een 80-tal boeken en 50 verhalen die
kaderen binnen de misdaadthrillers. Naast thrillers schrijft hij ook kinderboeken, science-fiction,
horror,.. . Dhooge kreeg de bijnaam ’S-Express’ die hij niet zomaar heeft gekregen. Dit is namelijk om-dat
al de titels van de boeken die hij schreef beginnen met de letter ‘S’ waaronder dus ook het boek dat ik
heb gelezen “Stille nacht”. Dit boek is het zevende deel in de thrillerreeks naar de
bekende televisieserie ‘Witse’ en is gepubliceerd in 2011. Hij kreeg als enige Nederlandstalige
misdaadschrijver 3 jaar op rij de volle 5 sterren in de prestigieuze thrillergids van Vrij Nederland.
Om even kort het verhaal te schetsen van het boek “Stille nacht” speelt het verhaal zich af in de stad
Halle in de provincie Vlaams-Brabant. Een jonge 20-jarige babysitter Sandra De Waele wordt op
Driekoningen verkracht en vermoord door drie jongemannen verkleed als de ‘drie koningen’.
Sandra was een jong meisje dat gemiddeld drie keer in de week ging babysitten bij de familie Bral.
Dit werd bruusk verstoord wanneer ze plots op een avond onderaan de trap dood werd
teruggevonden. Was het moord of een ongeluk?
Hoofdinspecteur Witse startte een onderzoek met behulp van zijn assistente Tine Smets.
Dit bleek al snel een moordonderzoek te worden en men kwam al snel in contact met verschillende
mogelijke daders. Sandra’s vriendje, de priester Jacob De Deyne en het echtpaar waarvan vooral de man
Carl Bral werden al snel ondervraagd.
Al snel werd duidelijk dat haar vriendje Seba één van de drie daders was maar hij had haar niet
verkracht. Naargelang het verhaal vorderde werd onthuld dat Sandra in verwachting was en ze dit
kindje ook heeft gehouden. Maar van wie was Sandra nu in verwachting en waar zou het nu zijn ? Dit is
één van de vele vragen die Witse zich stelde en zo ook de start was van een groot moordonderzoek
waarbij nog meer geheimen ontrafeld werden.
Het boek dat ik heb gelezen heeft geen bepaalde prijs gewonnen, maar enkele andere boeken kregen
wel een Oscar zoals onder andere ‘SMAK’.

Het thema van dit verhaal spreekt natuurlijk voor zich. Het gaat hier duidelijk over een
misdaadthriller. De spanning is letterlijk van begin tot eind te voelen. Het verhaal werd verteld vanuit
een personeel hij/zij perspectief waarbij de schrijver ook vaak de hoofdpersonage vanuit een ik
perspectief liet spreken. Je kon ook duidelijk het verhaal mee beleven en dit was zeker door de ogen van
inspecteur Witse. Het boek is gestructureerd opgebouwd waarbij er een duidelijke volgorde is in de
verhaallijn. Er is een duidelijke opbouw van gebeurtenissen waarbij de schrijver ook af en toe
terugverwijst naar flashbacks. Dit maakt het extra aangenaam om te lezen omdat je kennis maakt met
het verleden van deze personen, waaronder vooral Witse. Hij verwees vaak naar zijn verleden waarbij
het meestal ging over zijn zoontje Dries die bij de geboorte is overleden. Je kan echt het verdriet en de
pijn die hij ervaart voelen. Wat ik vooral goed vond aan het boek was de spanningsopbouw. Je denkt dat
je alles doorhebt en je heel de ‘moordzaak’ kan uitpluizen maar dat is eigenlijk niet zo. Er is altijd wel
een nieuwe onthulling waardoor iedereen terug verdacht geraakt. Dit maakt alles extra spannend waar
door je zeker wil verder lezen. De boodschap achter het verhaal is volgens mij dat de schrijver ons wil
proberen duidelijk te maken dat niet iedereen is wie hij zegt dat hij is. In het verhaal duurt het ook een
tijdje eer we de echte ‘moordenaar’ gevonden hebben. Dit komt omdat hij gedurende heel het verhaal
leugen vertelden en dingen achterhield. De auteur wil de lezer wat bang maken en ons doen nadenken
omdat zo’n dingen ook in het echte leven plaatsvinden. Het boek is voor een verscheiden publiek
bedoelt. Het is zowel voor jongeren als voor volwassen en het is een vlot en goed leesbaar boek!

Ik vond het persoonlijk een zeer aangenaam en spannend boek. Het is een zeker een aanrader voor
zowel jong en oud. Ik ben ten eerste al zeker en vast een voorstander van thrillers. Ik hou er van dat er
voldoende spanning is waarbij je letterlijk je boek niet wilt loslaten omdat je het zo goed vindt en dat
was zeker het geval bij dit boek! Ik was ook zeer verrast door het einde, het was een aangename
verrassing!
De manier waarop het was geschreven was vlot en volwassen met soms hier en daar wat
jongerentaal. Het leuke aan dit boek was dat je precies het gevoel hebt dat je zelf het onderzoek leidt en
dat maakt het nog extra spannend. Er zijn ook enkele flashbacks in het verhaal die het ook wat
boeiender en interessanter maken omdat je zo het verleden van de personages leert
kennen, meer bepaald dat van Witse.
Het was een zeer goed spannend boek en zeker een aanrader voor iedereen!

Bibliografie :