Hier word je blij van!

Heidi 30 april 2015

Hier is dan kookboek nummer van 6 van Karin Luiten. In Het grote zonder pakjes & zakjes kookboek zijn de populairste gerechten gebundeld uit de eerder verschenen boeken Zonder pakjes & zakjes 1 en 2. Koken mét verse ingredienten en zonder pakjes en zakjes waar vooral allerlei E-nummers in zitten. Nou ja, zonder.....een bouillonblokje is hier en daar wel toegestaan net zo als een blikje tonijn of tomaat. Karin gaat in haar kookboek voor gezond maar ook voor goede ingredienten. Dus boter is echte boter. Je kookt tenslotte om een lekkere en gezonde maaltijd op tafel te zetten. De kaft is minder uitnodigend dan de rest van het boek. Wat een vrolijk en blij boek vol met kleur, leuke foto’s en tekeningen en niet onbelangrijk: heerlijke recepten met handige tips voor het koken maar ook voor het varieren met de recepten.

Asperges met hollandaisesaus

Bereiden: 30 minuten
voor: 2 personen

Nodig:
500gr à 1 kg asperges (naar eigen voorkeur)
1 el citroensap
Snufje zout

Saus:
Officieel hoor je hollandaisesaus au bain-marie te maken. Maar dit is de vijf-minuten-kan-niet-mislukken methode met de keukenmachine of blender.

2 eidooiers

1 el citroensap
1 el witte-wijnazijn
100 gr boter in blokjes
Zout & peper uit de molen

Asperges:
snij de taaie uiteinden van de asperges. Schil ze met een dunschiller van net onder het kopje naar beneden, niet te zuinig. Bewaar ze in koud water met wat citroensap tegen het verkleuren. Doe alle schillen met ruim koud water en wat zout in een pan en breng aan de kook. Laat een kwartiertje trekken. Verwijder de schillen en leg de asperges in het geurige water.

Kook ze 10 minuten op zacht vuur (deksel erop), zet het vuur uit en laat ze nog 10 minuten nagaren tot ze mooi zacht zijn.

Saus:
Klop de eidooiers 1 minuut met zout en peper in de keukenmachine (of blender). Zet uit. Verhit het citroensap en de azijn samen in een steelpannetje. Giet de hete vloeistof in een klein straaltje in de machine terwijl hij draait. Zet weer uit.

Laat in dezelfde steelpan de boter smelten maar niet bruin worden. Zet de machine weer aan en giet de vloeibare boter in een dun straaltje naar binnen tot het een mooi dikke botersaus wordt. Proef op zout en peper.

Dit gerecht was heerlijk. De asperges waren precies goed, de kooktijd en nagaartijd van ieder 10 minuten maakt echt verschil. Ook de hollandaisesaus was erg lekker. Bovenstaande hoeveelheid saus was best veel voor 2 personen. Ik had zelf gerookte zalm bij de asperges geserveerd zoals ook in het boek als suggestie staat aangegeven. Helaas werd aan het begin van het recept niet vermeld dat ik de schillen moest bewaren voor het koken van het water.
Niet alle recepten zijn voor hetzelfde aantal personen. Was het bovenstaande recept voor 2 personen, ieder ander recept kan voor een ander aantal zijn. Bij het maken van je boodschappenlijstje moet je dan ook even alert zijn voor wat betreft de hoeveelheden van de ingredienten.
Door de eenvoudig te maken recepten is het een handig kookboek om te hebben voor als je snel tussendoor toch nog even iets wilt kokkerellen. Ingrediënten zijn makkelijk verkrijgbaar bij de supermarkt en veel zal de gemiddelde kok zelfs standaard in huis hebben. Uit dit kookboek wordt zeker nog vaker gekookt!

Meer recensies van Heidi