Gewoon eten zonder poespas

Mieke Schepens 21 november 2014 Hebban Recensent

'Kaarsen aan, een knapperend openhaardvuur en een pruttelende stoofpot die heerlijke geuren door het huis', zo begint het voorwoord van Caroline Hofberg in De warme winterkeuken.
Doe je ogen dicht en je ruikt het!

Caroline Hofberg is een van Zweden's meest productieve auteurs van kookboeken. Ze ontving de World Cookbook Award, de Gourmand World Cookbook award, en de Small Society medaille.  Ze woont in Stockholm, Zweden. In de winter besteed Caroline veel tijd aan koken. De auteur beschrijft hoe ze al tijdens de zomer en de herfst bezig is met het koken in de winter, maar ook hoe we naar ons lichaam moeten luisteren.
In het ideale geval in de herfst een voorraadje zelfgeplukte paddenstoelen, wild, fruit en bessen kunnen aanleggen – allemaal ingrediënten die in de winter van pas komen. Wortelgroenten en kool horen bij dit jaargetijde. Het gebruiken van gedroogd fruit uit de zomer past hier ook bij.
'Gewoon eten zonder poespas'. Dat klinkt goed, nietwaar?
De inhoud van dit kookboek bestaat uit het voorwoord, gevolgd door 130 winterse recepten waarmee je meteen aan de slag wilt gaan. Achterin een handig register op alfabet waardoor het gemakkelijk zoeken wordt. Helemaal achterin staan nog opmerkingen bij de recepten.
Die moet je even lezen voordat je aan het koken begint. Het gaat over maten en geeft goede tips, ook over moeilijk verkrijgbare ingrediënten, waardoor dat geen probleem hoeft op te leveren.

De fotografie is prachtig, mooie winterlandschappen en heerlijke gerechten. Het is nog geen winter nu ik dit schrijf, maar ik kijk er door dit prachtige boek wel naar uit!

Het zijn duidelijke recepten, startend met een verwarmende appeldrank en een kruidige blauwebessendrank, met of zonder alcohol. Aan jou de keuze. Bij elk gerecht staat een aantekening van de auteur. Soms ook een tip voor een bijpassend gerecht of een vervangend ingrediënt.
Bij de eerste keer doorbladeren ga je via de muffins en heerlijke choco's waardoor je naar kou gaat verlangen, naar sandwiches en soepen. Verderop heerlijke broodrecepten en warme dranken gevolgd door snacks. Daarna komen de aardappelgerechten en eenpansgerechten voorbij, vlees-, vis- en wildgerechten en lekkere taarten en sauzen om bij deze taarten te serveren.
Deze heerlijke doorbladercessie sluit je af met cake's, koekjes, baklava en (chocolade)truffels.
Wow! Ik wilde meteen een heleboel gerechten gaan koken en heb een bladwijzer gestoken bij het betreffende recepten.

Appelkip met puylinzen
Eenpansgerechten zijn altijd praktisch. Deze kipschotel is een variatie op coq au vin, maar dan met linzen, appels en cider. Gebruik een droge cider en niet de zoete cider uit de supermarkt, die meer naar frisdrank smaakt. Serveer er wat brood en een groene salade bij en je heb een complete maaltijd.

Voor 4 personen:
200 g champignons
grof zeezout
versgemalen peper
2 kleine rode appels

1. Hak de kip in stukken en bak die in porties in een koekenpan rondom bruin in wat boter. Breng op smaak met zout en peper en zet ze apart.
2. Snijd het spek in reepjes. Bak ze aan in een braadpan in een klontje boter. Bestrooi ze met de bloem en schep goed om. Schenk de cider erbij.
3. Breng het geheel aan de kook en leg de kip erin. Voeg de kippenfond, knoflook, tijm en laurier toe. Dek de pan af, voeg na 10 minuten koken de linzen toe en laat alles dan nog 25-30 minuten op laag vuur koken, tot de kip door en door gaar is en de linzen zacht zijn.
4. Pel intussen de uitjes en bak ze met de champignons gaar in wat boter. Voeg beide ca. 10 minuten voor het einde van de kooktijd toe aan de stoofpot.
5. Was de appels en snijd ze in partjes. Doe ze ca. 5 minuten voor het einde van de kooktijd in de stoofpot. Breng hem op smaak met zout en peper.

De reden waarom ik voor dit gerecht koos is dat ik dol ben op coq au vin en wilde weten of dit gerecht ook een topper in mijn keuken zou worden.
Je kunt de kip ook in stukken laten hakken waar je hem koopt, dat scheelt alweer.
Ook het rookspek kan in reepjes gekocht worden. Gemak dient de mens, tenslotte.
Zoals ik boven aangegeven heb staan achter in het boek een aantal opmerkingen. Ook over de maten, zoals el en tl. Er wordt aangeraden een maatlepel te gebruiken omdat de gebruikte lepels af kunnen wijken bij de diverse gebruikers. Dat klopt natuurlijk. Ik heb maatlepels gebruikt.
Het is een gemakkelijk gerecht om te bereiden. De ingrediënten zijn goed verkrijgbaar.

Nog iets leuks over ingrediënten in dit kookboek: in de stoofpot met elandvlees is die vervangbaar door rundvlees. Dat staat nadrukkelijk bij een gerecht vermeld, dus dat hoeft geen belemmering te zijn om uit dit boek te gaan koken.
Appelkip met puylinzen ga ik zeker vaker maken, het lijkt me in alle jaargetijden lekker en de ingrediënten zijn in alle jaargetijden te verkrijgen. De zilveruitjes vervang ik dan door lente-uitjes.
Ik heb nog even verder geneusd in het boek en alsvast de ingrediënten gekocht voor een lekkere Portglühwein. Als het dan écht koud geworden is, kan ik dit serveren aan mijn gasten.
Een heerlijk kookboek: De warme winterkeuken!

Meer recensies van Mieke Schepens