Advertentie

Hebban vandaag

Interview /

Interview Karin Slaughter

door Sander Verheijen 2 reacties
Ons eerste ‘persoonlijke’ interview met een internationale misdaadauteur vond plaats in een hotel aan de Amsterdamse Herengracht. Een vermoeide Karin Slaughter - na drieenhalve maand promotietour in Europa - wachtte ons op in de lounge van het hotel. De jonge misdaadschrijfster debuteerde 2 jaar geleden met Blindsighted (in Nederland verschenen als Nachtschade), dat direct door de Washington Post werd bestempeld als beste thriller van het jaar. De toen dertigjarige misdaadschrijfster beklom vervolgens in een noodtreinvaart alle bestsellerslijsten in haar eigen land en Groot Brittannie.

Twee jaar voor de publicatie van haar eerste boek besloot Karin Slaughter haar bedrijfje in gevelreclame te verkopen om meer tijd te kunnen besteden aan haar schrijven. Slaughter: “Op een gegeven moment dacht ik echt zoiets van ‘ik wil helemaal geen bordenmaker zijn. Ik wil een schrijver zijn!’ Maar ik heb een behoorlijk risico genomen door dit te doen.” Uiteindelijk is Slaughter zo’n 10 jaar bezig geweest voordat het juiste verhaal uit haar pen rolde en ze de juiste uitgever vond.


“Mijn uitgever gaf mij direct een deal voor 3 boeken. Zodra ik de eerste had afgerond, ben ik direct begonnen aan nummer 2. Ik heb eigenlijk amper de tijd gehad om te letten op de reacties van lezers - via mijn website - of critici, want ik was behoorlijk opgewonden bezig met Kisscut (Zoenoffer). Pas toen mijn promotietour startte, viel ik van de ene verbazing in de andere.”

Promotiecircus
Voor Blindsighted ging Karin Slaughter 2 maanden op toernee door Verenigde Staten en Engeland. “Zoveel mensen als dat daar op af kwamen. Ik ging vervolgens naar Engeland en daar gebeurde gewoon exact hetzelfde. Het was zo verrassend dat ik er soms niet eens over na kon denken.” Haar boeken worden inmiddels in 19 landen uitgegeven.

Voor Kisscut (Zoenoffer) is het promotiecircus dan ook al ruim 3 maanden in volle gang. Voor de van nature redelijk teruggetrokken Slaughter is dit behoorlijk vermoeiend. “Iedereen verwacht maar dat je met ze praat. Normaal zit ik op een feestje in een hoekje te wachten tot het tijd is om weer te gaan. Nu ben ik het middelpunt. En dat is wel even wennen.”
Veel tijd blijft er op die manier natuurlijk niet over voor haar eigenlijke werk: het schrijven. Slaughter zegt hierover: “Ik vraag mezelf regelmatig af wanneer schrijvers populair genoeg zijn dat ze minder hoeven te reizen en dus weer meer kunnen schrijven.” Toch is het haar gelukt om ook al het derde boek, A faint cold fear, met Sara Linton als hoofdpersoon af te ronden en is haar contract ondertussen verlengd voor nog eens 2 boeken in de Grant County-serie. A faint cold fear verschijnt in september in Engeland en Amerika. In Nederland wordt nummer drie pas in 2004 verwacht.

De Grant County-serie
In deze Grant County-serie staan de levens van drie personen centraal. Kinderarts en part-time lijkschouwer Sara Linton, commissaris Jeffrey Tolliver en de eigenzinnige rechercheur Lena Adams. De verhalen spelen zich af in Grant County, een stadje in het zuiden van de Verenigde Staten. Niet een echt bestaande plaats, maar een fantasiestad gebaseerd op plaatsen in de buurt van waar Slaughter is opgegroeid. “Ik wilde voorkomen dat mensen mij op de vingers zouden tikken, zo van ‘je schreef wel dat je Main Street links af insloeg, maar je kunt daar alleen rechtsaf’. Je wilt niet weten welke reacties je krijgt van lezers.”

Ook al heeft ze al een idee over waar het zesde deel over zou kunnen gaan, vertelde Slaughter al dat ze na nummer 5 wel even klaar is met Sara Linton en consorten. Ze werkt inmiddels ook aan een korte verhalenbundel waarin grote namen hun medewerking hebben toegezegd zoals Peter Robinson, Val McDermid en Denise Mina.
Deze schrijvers zijn ook Slaughters’ favorieten. Vooral Denis Mina spreekt tot haar verbeelding. Op de vraag of deze schrijvers haar ook hebben geïnspireerd tot schrijven antwoord Slaughter ontkennend. “Inspiratie... Nee, wel een vorm van bewondering. Ik hou gewoon van goed geschreven boeken. Wat mij echt inspireert is het verhaal in mijn hoofd, dat ik meeneem als ik ga slapen en dan juist de slaap niet kan vatten. Of er niet van kan eten.”

Slaughter is dan ook een ware fan van het genre. Ze leest zelf ‘all the time’.
“Als je dokter bent stop je ook niet ineens met het lezen van medische literatuur. Je leert goed te schrijven door veel, heel veel te lezen. Zelfs al is het een slecht boek, en die lees ik ook, daar kun je ook van leren. Ik kan alleen geen misdaadromans lezen als ik zelf aan schrijven ben. Dat ligt te dicht bij elkaar en werkt verwarrend.”

Geen echte misdaadschrijfster
Karin Slaughter vindt overigens zelf eigenlijk niet dat ze een echte misdaadschrijfster is.
“Ik schrijf over karakters en hoe zij omgaan met misdaad. Mijn focus ligt niet op geweld of de misdaad zelf, maar meer op het herstellen en de manier waarop de mensen in het stadje ermee om weten te gaan.”

In haar boeken staan mensen dus centraal. Levensechte mensen met hun eigen problemen. Zeker geen helden. Slaughter: “Ik ben niet geïnteresseerd in perfecte mensen. Iedereen heeft zijn zwakke kanten en juist dat maakt mensen boeiend. Lena is hiervan een goed voorbeeld. Je ziet haar, ook in Kisscut, een aantal echt verkeerde beslissingen nemen. En dat is precies zoals mensen zijn.”

Wij vroegen haar of het niet moeilijk is om de hoofdpersonages in haar boeken tegelijkertijd ‘echt’ en interessant te houden. Of ze niet langzaam veranderen in helden.
Slaughter: “Dat zeker niet! In het derde boek, dat ik net heb afgerond, maakt Sara bijvoorbeeld een gigantische fout in een zaak. Zo erg zelfs dat het onderzoek enkele dagen achterstand oploopt.”

De karakters in haar boeken worden wel ouder naarmate de tijd strijkt. “Maar niet zo snel als ikzelf,” grapt Slaughter. “Ik ben erg voorzichtig geweest met het noemen van leeftijden. Ik heb nooit geschreven hoe oud Sara precies is, maar alleen dat ze tegen de veertig loopt. And that’s terrifying to me. Ik vind het belangrijk dat ze ouder worden. Als je jezelf tien jaar geleden ziet, dan ben je een ander mens geworden.”
De Amerikaanse is zojuist ook begonnen met haar vierde boek. Hierin beschrijft ze de periode van de jaren voor Blindsighted, dus over Jeffrey en Sara, nog voordat ze getrouwd waren, hoe ze elkaar ontmoetten. Slaughter: “Het is voor mij een echt avontuur. Het zijn nog hele andere mensen dan in de de eerste drie boeken. Je ziet duidelijk de dynamiek in hun relatie en ook de reden waarom het nu anders gaat dan in het begin.”

Wij moeten nogal lachen om het woord ‘avontuur’. Is het dan niet zo dat je als schrijver weet hoe het verhaal in elkaar zit?
Slaughter: “Als ik al precies weet hoe de verhaallijn van mijn boek zou lopen voordat ik eraan begonnen ben, dan zou ik het niet leuk meer vinden. Het moet voor mij ook spannend zijn, anders doe ik het niet. Het gebeurt mij ook vaak dat ik weer vijftig bladzijden terug moet lezen om te zien hoe ik op een bepaald punt ben uitgekomen.”

Terugkeer naar het verleden
Al tijdens het schrijven van Blindsighted wist Slaughter al dat ze ooit op een punt terecht zou komen om terug te moeten keren naar het verleden. Er zit ook een duidelijke lijn in haar boeken. Blindsighted gaat voornamelijk over Sara en haar familie. Kisscut gaat over Lena. A faint cold fear gaat weer voor het grootste deel over Sara en Lena. Indelible, de vierde, gaat over Jeffrey Tolliver en zijn geboortestad in Alabama.
Slaughter: “Jeffrey is een ex-football ster, een echte macho. In zowel Kisscut als ‘Blindsighted’ schrijf ik al over zaken waarvan de aanleiding in Indelible zal worden beschreven.

Het moeilijke van een serie is vaak dat het lastig is om in het midden van de reeks in te vallen. Slaughter vertelde ons dat de volgorde van lezen in haar serie niet echt belangrijk is. “Ik hou er zelf ook niet van als ik een boek in de winkel zie en dat me dan verteld wordt dat ik eerst de eerste vijf boeken moet lezen, voordat ik dat ene boek kan lezen.”

Dat Karin Slaughter er een nogal aparte werkwijze op nahoudt blijkt ook nog eens. Zo verzint ze altijd eerst de titel en gaat daarna pas schrijven aan het verhaal. Dat het een ongebruikelijke manier van werken is onderstreept ze zelf ook nog eens: “Op dit moment werk ik in een project met Peter Robinson, Val McDermid, Denise Mina en een heel aantal andere schrijvers en ik vroeg aan hen: ‘Hebben jullie al titels?’ en ze reageerden allemaal zo van ‘Titels? Ik heb nog niet eens een verhaal...’. Okay, okay... het is dus erg ongebruikelijk wat ik doe...”

Het belang van internet
Internet is volgens Slaughter voor hedendaagse auteurs van groot belang, hoewel veel schrijvers dit nog niet inzien. “Als ik een goed boek heb gelezen ga ik altijd op zoek naar de website van de auteur. En als die geen site heeft dan ben ik erg teleurgesteld.”

Ze heeft dan ook een eigen website (www.karinslaughter.com), dat is gebouwd door een goede vriendin. Ingetogen en informatief, terwijl Slaughter eigenlijk hele wilde ideeen had: “Ik ben gek op de site van Mini (USA) waar je zelf op bongo’s kunt spelen. Ik vertelde haar: ‘Dat wil ik ook’ en zij zei gewoon nee. Ze weigerde dat. Ze laat bij mij helemaal geen geluid of beweging toe op de site. Ik heb moeten smeken voor de ‘fading quotes’.”

De fans missen de bongo’s duidelijk niet, want de site wordt erg goed bezocht vanuit de hele wereld.

Zo babbelden we nog even verder met de Amerikaanse die blij is dat ze over enkele dagen ‘eindelijk weer naar huis mag’. Weer tijd voor haar normale ritme en rustige teruggetrokken leventje.

Onlangs ontvingen wij een e-mailberichtje van haar om ons nogmaals te bedanken voor het interview en om te vertellen dat haar Nederlandse uitgever (De Bezige Bij) zojuist ook de rechten heeft gekocht van de in het artikel genoemde verhalenbundel, waaraan zij samen met een groot aantal andere internationale auteurs heeft meegewerkt. Wij hopen de komende jaren nog veel van deze talentvolle en veelbelovende misdaadschrijfster te horen en natuurlijk te lezen.



Over de auteur

Sander Verheijen

938 volgers
446 boeken
23 favoriet
Hebban Crew


Reacties op: Interview Karin Slaughter

 

Over

Karin Slaughter

Karin Slaughter

Karin Slaughter (Georgia, 1971) is een Amerikaanse thrillerauteur. Ze verwierf ...