Jens Vern Auteur

Blogpost: Jens Vern

Interview met Jens Vern: ‘Corona is aanleiding en gevolg’

In 2020, daags voor de eerste coronapersconferentie van premier Rutte, verscheen De macht van K., het goed ontvangen thrillerdebuut van Jens Vern. Het boek belandde meteen op de shortlist van de Gouden Strop en hij gooide zulke hoge ogen dat zelfs winnaar Dominique Biebau er rekening mee hield dat Vern er met de hoofdprijs vandoor zou gaan. Het leverde hilarische videobeelden op maar geen prijs. Over precies één maand ligt Nevenschade, de tweede thriller van Jens Vern, in de boekhandel. 

Eerst even terugkijken. Was het niet winnen van de Gouden Strop een grote teleurstelling? 

‘Eigenlijk best wel. Niet dat ik mezelf nu echt zag als grootste kanshebber, maar ik wist wel dat het winnen van de Gouden Strop belangrijk zou kunnen zijn voor een extra boost van het boek. De promotie was door corona natuurlijk flink in het water gevallen. Er viel bijna niets te organiseren in boekhandels, terwijl iedereen weet dat daar de sleutel voor succes ligt. Zeker voor debuten. Debutanten hebben het enthousiasme van boekverkopers keihard nodig om boven te komen drijven.’ 

Hoe kijk je terug op die periode?

‘Met gemengde gevoelens. Door corona zag ik de kansen dat De macht van K. een groot publiek zou kunnen krijgen met de week kleiner worden. Aan de andere kant verschenen er alleen maar goede recensies en werd het boek omarmd door vele boekverkopers. Maar even later gingen de scholen dicht en moesten we alles uit de kast halen om onze kinderen thuis te onderwijzen. Ook de boekhandels moesten hun deuren sluiten.’  

En toen dacht je: Ik ga een thriller over corona schrijven?

‘Nee, helemaal niet. Ik werd door het AD gevraagd om voor een nieuwe rubriek een openingszin te schrijven voor een coronaboek. Dat deed ik. Waarschijnlijk is daar wel het zaadje geplant, hoewel ik daar niet meteen mee bezig was. Maar naarmate de tijd verstreek zagen we natuurlijk allemaal de enorme impact die het virus had – en heeft – op de samenleving. We zouden nooit meer teruggaan naar het “oude normaal”. Ik wilde geen coronathriller schrijven, maar een boek dat zich in het heden afspeelt. In zekere zin is corona de aanleiding en het gevolg, maar ik zie het vooral als het behang van mijn verhaal. De setting.’ 

In het nawoord van Nevenschade zeg je dat je geïntrigeerd bent door complottheorieën. In het boek kun je daar ook niet omheen. Wat maken die theorieën zo interessant voor een thriller? 

‘Goede complottheorieën zijn thrillers op zichzelf. Je weet niet wat waar is en wat niet. Ik vind het mooie dat je er altijd twee kanten mee op kunt. Je kunt denken dat 9/11 een inside job was en daar een zeer solide onderbouwing voor vinden. Maar de simpelste waarom-vraag kan het zorgvuldig opgebouwde kaartenhuis laten instorten. De Bilderberg Groep, The Order of Skull & Bones, de Titanic en zelfs de reden waarom Michael Jordan stopte met basketballen is voer voor complotdenkers. Ik houd van al die verhalen.’ 
  

Het is geen geheim dat veel schrijvers worstelen met het schrijven van hun tweede boek. Hoe was dat voor jou?

‘Bij De macht van K. wilde ik een moderne versie van The Firm schrijven. Een naïeve jongen die wordt opgeslokt door de slechte intenties van een bedrijf waar iedereen wil werken. Hij ziet langzaam maar zeker in dat hij meewerkt aan een groot gevaar voor de wereld die wij kennen. Hoewel het verhaal helemaal niet op het boek van John Grisham lijkt, vond ik het wel mooi dat er recensenten waren die de vergelijking maakten. 

Bij Nevenschade begon het met een idee voor een openingsscène. Vanuit die ene scène ben ik gaan nadenken over hoe mijn hoofdpersoon daarin verzeild zou kunnen zijn geraakt en is het verhaal geboren. Toen ik ergens halverwege was aangekomen, merkte ik dat het heel lastig werd om op de huid van de tijd te schrijven. De ontwikkelingen in de wereld gingen ineens zo snel en anders dan ik beschreef dat ik het een paar maanden heb weggelegd. Die maanden had ik zelf nodig om even afstand te creëren en later verder te kunnen schrijven. Daarna ging het eigenlijk als een speer. Interessant is trouwens wel dat de betreffende openingsscène uiteindelijk niet de opening van het boek is geworden.’ 

Je wilt het geen coronathriller noemen, maar wat voor boek is Nevenschade dan wel?

‘De kans is zeer aannemelijk dat Nevenschade wel in die hoek gedrukt gaat worden omdat er een virus in zit. Maar eigenlijk gaat het – net als in De macht van K. trouwens – over macht en geld. Maar vooral vertrouwen. Vertrouwen in zakenpartners, in familie en vrienden, en in de overheid. Wat gebeurt er als dat vertrouwen is gebaseerd op leugens en onwaarheden en scheuren gaat vertonen?’ 

Nevenschade is vanaf dinsdag 2 november a.s. te koop in de boekhandel. Van 29 tot en met 6 november vinden er boekpresentaties plaats in Leiden, Lisse, Sassenheim, Noordwijk en Amstelveen. Samen met bestsellerauteur Jeroen Windmeijer praat Jens Vern over Nevenschade en het schrijven van thrillers. Beiden zullen hun werk signeren.  

Kijk hier voor het volledige programma.




Reacties op: Interview met Jens Vern: ‘Corona is aanleiding en gevolg’