×

Blogpost: xmells

Recensie: Het dilemma

22-06-2022 door xmells 7 reacties
Vorig jaar kerst was het eindelijk zover; ik woonde op mezelf en kon eindelijk mijn familie bij mij thuis uitnodigen! Mijn vader en zijn vrouw Marga (stiefmoeder vind ik zo duivels klinken, thanks Disney..) wilde graag iets voor mij meenemen dus ik had ze een paar links doorgestuurd van boeken die ik dolgraag wilde hebben. Het was dus ook geen verrassing dat ze met een boek binnenkwamen. Het was alleen iets anders dan ik had verwacht..

Het was hectisch, het vergde heel veel plannen, koste behoorlijk wat geld (want naast al het eten moest ik natuurlijk ook kerstversiering kopen) maar het waren heerlijke dagen! Vinden jullie kerst ook niet een geweldige tijd?! Elk jaar weer hoop ik op een witte kerst en elk jaar weer word ik teleurgesteld.. Is het echt zoveel gevraagd Moeder Natuur?

Mijn vader en Marga kwamen binnen en na de gebruikelijke begroetingen gingen we de woonkamer in. Ik schonk wat te drinken in en direct daarna werd er weer aangebeld: de rest van het gezelschap was gearriveerd! Nadat iedereen voorzien was van drinken riep Marga me bij zich om mijn cadeautje te geven. Het had wel enige uitleg nodig: ze gaf me namelijk een doosje in de vorm van een hart wat net groot genoeg was voor twee heerlijke Lavendel douchegels. Uiteraard was ik hier onwijs blij mee, maar stiekem vroeg ik me wel een beetje af waar mijn boek was. En toen zag ik het; ze had een dwarsligger voor me besteld in plaats van een gewoon formaat boek. Vandaar dat ze zei dat er een uitleg nodig was. Foutje, haha!

Nadat ik drie boeken van de Helen Grace reeks had gelezen was ik even toe aan iets anders. Ik dacht aan mijn dwarsligger: Het Dilemma van B.A. Paris en ik had wel zin in een beetje mysterie, geheimen en drama. Wat moest ik wennen aan die dwarsligger zeg; klein genoeg dat ik het met 1 hand vast moest houden, twee handen zijn gewoon te veel, de bladzijden die liggend zijn in plaats van staand (snappen jullie wat ik bedoel?), de kleine lettertjes, het feit dat mijn boekenlegger een behoorlijk stuk uitstak. Ik moest overal aan wennen maar nadat ik er eenmaal aan gewend was vond ik best prettig lezen. Geen lamme arm van het boek vasthouden, je kan het boekje overal neerleggen want het ligt gewoon niet in de weg, het relaxte gevoel in je lichaam dat je het boek maar met 1 hand vasthoudt en dat het totaal niets weegt. Veel prettiger dan ik in eerste instantie had verwacht. Prettig genoeg om voortaan alleen nog maar dwarsliggers aan te schaffen? Absoluut niet!

Het Dilemma vertelt het verhaal van Adam en Livia. Zij hebben twee kinderen, een hechte vriendengroep en een liefdevolle relatie. Maar ook leven ze beide met een geheim. Een geheim wat de ander niet weet, maar wel zou moeten weten. De dag dat Livia haar veertigste verjaardag uitgebreid viert, met een ongelooflijk groot feest in hun achtertuin en ongeveer 100 gasten, is de dag dat beide opgeslokt worden door hun geheim. Adam wilt zijn geheim zo graag vertellen maar gunt Livia haar feest waar ze al twintig jaar van droomt. Als het geheim van Livia uitkomt, heeft ze veel te verliezen. Ze heeft het al enige tijd voor zich gehouden, maar vermoed dat Adam erachter is gekomen. Hoe gaan de twee geliefden om met deze geheimen? Zullen ze inderdaad alles verliezen? En weegt het ene geheim zwaarder dan het andere?

Dit boek doet de titel eer aan, het is met recht een dilemma waar zowel Adam als Livia zich in bevinden. Het verraste me dat de geheimen redelijk snel aan het licht komen bij de lezers, hierdoor zit je niet heel lang in spanning maar sta je gedurende het boek vaak stil bij de vraag: β€˜Wat zou ik gedaan hebben?’ Ik weet hier nog steeds geen antwoord op. Beide geheimen zijn zo ongelooflijk heftig en ondenkbaar, je leeft steeds meer met de personages mee. De geheimen worden al vrij snel met de lezers gedeeld, maar pas aan het eind van het boek worden de geheimen gezegd tegen elkaar, deze tussentijd vind ik iets te lang. Soms had ik een fractie van een seconde dat het me irriteerde dat ze het nog steeds niets tegen elkaar hadden gezegd. Maar zo snel als deze irritatie kwam ging ie ook weer weg want het is allemaal ZO logisch! B.A. Paris weet hoe je een goed boek schrijft en zorgt ervoor dat je helemaal wordt meegesleept in het verhaal.