Meer dan 5,4 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
    Sander (Hebban Crew) Hebban Crew

Blogpost: Sander (Hebban Crew)

Bedankt lieve lezers

Twee weken geleden ging de campagne “Steun je boekhandel” van de CPNB en haar partners onder andere hier op Hebban van start. Het leidde tot breed gedragen steunbetuigingen van honderden auteurs en andere boekenvakkers en vele duizenden lezers op de sociale media. In alle landelijke en in heel veel regionale kranten, in radio en tv-programma’s werden boekverkopers geportretteerd. Boekverkopers op de fiets. Boekverkopers achter stapels bestelde boeken. Boekverkopers aan de telefoon. Boekverkopers die vol goede moed de uitdagingen van de coronamaatregelen trotseren. Dit steuntje in de rug hadden ze keihard nodig. Zeker omdat voor velen van hen de overheidssteunpakketten ontoereikend blijken te zijn (of zelfs niet te bestaan) en de boekhandels niet, zoals in een aantal andere branches blijkbaar wel kan, een afhaalloket mogen inrichten.  

Ik ken niet zoveel campagnes die in zo’n korte tijd zoveel zichtbaarheid hebben gekregen en al helemaal niet die tot zo’n indrukwekkend resultaat hebben geleid. Ik heb denk ik nog nooit een campagne gezien die zónder direct voordeel zoveel consumenten aanzet tot actie. Er is geen korting beloofd, er is geen cadeautje voor snelle beslissers, en feitelijk niet eens de belofte “vandaag besteld, morgen in huis”. De boodschap #steunjeboekhandel heeft geen directe incentive voor de klant, behalve de hoop dat elke bestelling bijdraagt aan een grotere kans dat zijn of haar favoriete boekhandel de lockdown overleeft. Want dát is het. Ondanks de fantastische pers en de positieve PR die de lokale boekhandel over zich heen heeft gekregen de afgelopen twee weken, staat het boekenvak nog steeds onder zware druk. De omzetten zijn in veel gevallen inderdaad verdubbeld en er zijn boekhandels die nu meer boeken verkopen dan in de dagen voor kerst, normaliter de periode waarin de boekenbranche de meeste boeken verkoopt. Maar vergis je niet. Een verdubbeling van de omzet betekent in feite niets meer en niets minder dan het verkleinen van verlies. De vrolijk lachende boekverkoper uit de krant, die staat te trappelen om jouw bestelling bij je thuis te bezorgen, loopt inmiddels wel op zijn of haar tandvlees. De boekverkopers moeten veel meer doen voor een fractie van de omzet die ze anders hadden als de winkel gewoon open zou zijn. Maar de winkel is niet gewoon open. Het restaurant in dezelfde straat is dat ook niet, net als al die andere lokale ondernemers in de winkelstraten die hun deuren verplicht gesloten moeten houden. 

Er is een handvol boekverkopers die het niet meer zien zitten. Die zich storen aan de positiviteit van de actie. Die liever laten zien dat hun boekhandel en daarmee de hele sector aan een zijden draad bungelt. Ik snap dat, maar dat is ook geen oplossing. Geen hoop hebben is nooit een oplossing. Ik denk werkelijk dat wij boekenvakkers - boekverkopers, uitgevers, auteurs en vertalers en al die anderen die dag in dag uit bezig zijn met boeken en lees- en leesplezierbevordering - echt onze handjes mogen dichtknijpen met jullie, de lezers en boekenkopers. De boekhandel behoort dan misschien officieel niet tot de essentiële winkels, maar door jullie voelt dat wel zo. De donkere wolken boven de boekhandel zijn nog lang niet verdwenen, maar zónder de lezers, zonder jullie steun voor jullie boekhandel wordt overleven wel heel lastig. Zeker nu we weten dat we nog wel even binnen zitten met z’n allen.  

Bedankt voor jullie liefde voor het boek. Jullie steun aan de boekverkoper. Alleen met elkaar zorgen we ervoor dat de boekhandel blijft bestaan en dat zij die belangrijke rol kunnen blijven spelen in het behouden van een zo breed mogelijk aanbod van boeken. Er is een boek voor iedereen, laten we dat vooral koesteren. Houd vol.  

#koopnueenboek #steunjeboekhandel

Reacties op: Bedankt lieve lezers