Na de kunstacademie tekende Peter Laura (1957) illustraties, cartoons en strips voor kranten, tijdschriften en uitgeverijen. Nu maakt hij zijn debuut als verteller over de jaren '70 zoals hij die meemaakte, aan de hand van de stripavonturen van Sjon Dinkela en Liesbeth Lust, en de beleving van popcultuur en politiek met het bewustzijn van een tiener.

Omdat volgens Laura de eigen beleving meer werkelijkheid waarneemt dan voor waar wordt aangenomen, pleit hij in '1' voor zijn 'moreel egocentrisme', dat niet de uiterlijke feiten en metende wetenschap, maar persoonlijke ervaring en het geweten serieus neemt, als weg naar emancipatie en bevrijding. Met een knipoog.

Anderen over '1':
'Een pleidooi voor de fantasie die schept en een schotschrift tegen het realisme dat niet realistisch is.'
(P.M. te D.H.)

'Eindelijk een boekje dat vraagt naar de bedoeling, als u begrijpt wat ik bedoel...'
(O.B.B. te R.)

'...it's just the nonsense that it seems!'
(I.A. te L.)

Is 1 het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op 1