75 jaar bevrijding 1944-1945

75 jaar bevrijding 1944-1945

Hoe zouden de kranten met de kennis van nu verslag hebben gedaan van het laatste oorlogsjaar in Nederland? Met deze vraag in het achterhoofd begon de nos in augustus 2019 met het ambitieuze project 75 jaar bevrijding. Naast
het veelbekeken Bevrijdingsjournaal maakte de omroep een populaire website waarop het laatste oorlogsnieuws uit het bevrijdingsjaar – van Dolle Dinsdag tot en met de bevrijding van Nederlands-Indië – van dag tot dag gevolgd kan
worden. Aan de hand van bronnen die de afgelopen 75 jaar nog niet beschikbaar waren – zoals getuigenverslagen, gecensureerd nieuws, archiefmateriaal en vertrouwelijke militaire informatie – maakte de nos van de site een caleidoscopische verzamelplaats van persoonlijke verhalen, die op een invoelende manier tonen hoe militairen, gewone burgers, regeringsleiders en oorlogsslachtoffers het laatste oorlogsjaar beleefden.
In nos 75 jaar bevrijding brengt de redactie van nos de verhalen samen in een imposant calendarium – rijkelijk
geïllustreerd – waarin de lezer de bevrijding herbeleeft door de ogen van toen, maar met de kennis van nu.
Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen