Aal onder water

Aal onder water

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 1 Recensies 1
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0

In de Indische Oceaan verdrinkt een jonge vrouw. De golven slaan wild over haar heen en haar krachten laten haar in de steek. Maar in het aangezicht van de dood verzamelt Aal nog één keer al haar levenslust en energie om het verhaal van haar leven te vertellen.

Aal is de zeventienjarige dochter van Weetal, een visser en onverbeterlijke kletsmajoor op Anjouan, een van de vier eilanden van de Comoren, in de Indische Oceaan. Aal was altijd eenijverige leerling, tot ze smoorverliefd werd op de knappe visser Veelvraat, en begon te spijbelen, te roken en te drinken. En ze raakte zwanger. Uit huis gejaagd belandt ze met 84 anderen op zoek naar een beter leven in het gammele bootje dat door de storm overvallen wordt en omslaat.

Dit debuut van de Comorese auteur Ali Zamir maakte diepe indruk in Frankrijk, vanwege de virtuoze taal en compositie. Want Aal onder water is geschreven in één lange zin, als de laatste ademtocht van de heldin Aal.

Wereldbibliotheek
12 juni 2018

Andere media

NRC:

Hebban recensie

jeanne vogel Hebban Recensent

Het onderwaterleven

door jeanne vogel op 14-08-2018

Aal, een jonge vrouw, is aan het verdrinken in de oceaan. Het gammele bootje, waarin zij met veel anderen op weg is naar een beter leven, slaat om in de storm en zij realiseert zich dat het onvermijdelijke einde nabij is. Dat veroorzaakt geen paniek bij haar, maar geeft haar kracht om nog éénmaal het verhaal van haar leven te vertellen. Hoe ze zonder moeder, maar met vader Weetal en zusje Adder...