Aartsrivalen

Het begon met een intrigerend krantenartikel uit 1947.
In “Aartsrivalen” laat Martin Wagenaar u kennismaken met de duistere kanten van twee personen die elkaar flink in de weg zaten.
Allereerst wordt inzicht gegeven in het leven van de groente-exporteur Jan Kloosterboer die in 1923 samen met zijn broer Cees de Fa. Gebr. Kloosterboer oprichtte.
In februari 1940 liep, de toen voor de Duitsers spionerende, Jan Kloosterboer tegen de lamp. De voormalige kantoorbediende, Fred P. Groot, die in 1936 bij de firma van de gebroeders was ontslagen voor het stelen van postzegels, zag als journalist voor de Schager Courant zijn kans om wraak te nemen. In een vijftal uitgebreide artikelen schetste hij een beeld van Jan Kloosterboer dat ‘Barre Jan’ tot zijn dood in 1965 en tot ver daarna is blijven achtervolgen.
Fred Groot sloot zich in de Tweede Wereldoorlog aan bij de NSB en de laatste twee jaar was hij in Duitse dienst. De rechtszaken van beiden na de oorlog kwamen uitgebreid in de pers.
Jan Kloosterboer bleef groente-exporteur en Fred Groot ontpopte zich als een veelschrijver onder andere onder de naam Pieter Nierop als jeugdboekenschrijver voor de uitgeverij Gebr. Kluitman en als streekromanschrijver onder het pseudoniem Ewout Speelman.
Het boek geeft een aardig beeld van het leven in en om Sint Pancras, Langedijk en de wereld eromheen in de eerste helft van de vorige eeuw.

Geschiedenis & Politiek
Oorlog en vrede