Ach, Engeland

Rare jongens, die Engelsen. De zee die ons scheidt is niet eens zo breed, maar tussen de zandstranden hier en de krijtrotsen aan de overkant bestaat een wereld van verschil. Hoewel? Nederland en Groot-Brittannië zijn al eeuwenlang onlosmakelijk met elkaar verbonden, als vrienden, en dikwijls als rivalen of zelfs vijanden.
Aan de vooravond van de Brexit-ontknoping maakt de legendarische oud-correspondent Peter Brusse de balans op. De Britten dreigen dan wel afscheid van Europa te nemen, maar in het geval van Nederland is dat eigenlijk onmogelijk. Beide zeevarende naties delen een lange geschiedenis. Ze voerden oorlog met elkaar, scholden op elkaar, probeerden elkaar te bekeren, huwelijkten prinsjes en prinsesjes uit; een ondeugend Fries meisje verschalkte een Britse koning en een Hollandse stadhouder werd zelfs koning van Engeland. In de Tweede Wereldoorlog kwamen de Britten ons bevrijden.
Ach, Engeland is een originele, onderhoudende, caleidoscopische geschiedenis, een liefdesverklaring aan onze eigenwijze overbuur, geschreven door een van zijn grootste kenners. Want wij Nederlanders kunnen niet zonder de Engelsen - en zij niet zonder ons.

Peter Brusse (1936) was jarenlang correspondent in Londen voor de Volkskrant en het NOS Journaal. Al meer dan een halve eeuw bestudeert hij de Britten en weet dat je ze nooit echt zult begrijpen. Hij schreef onder andere de bestsellers Neem nou Londen en Engeland bestaat niet.

Is Ach, Engeland het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Ach, Engeland