Activeer je nervus vagus

Lange tijd zochten we het antwoord op stress- en angstklachten in onze hersenen. Recent onderzoek toont dat we verder moeten kijken dan dat. Cruciaal is de nervus vagus (de 'zwervende hersenzenuw'), die door je hele lijf loopt en contact heeft met al je organen. Geen wonder dat je stress en angst in je hele lijf kunt voelen. Het goede nieuws is: je kunt via diezelfde nervus vagus ook positieve boodschappen aan je lijf geven. Verbinding maken met anderen is daarvoor cruciaal.

Dit inzicht ligt aan de basis van de baanbrekende polyvagaaltheorie van de Amerikaanse neuropsychiater Stephen W. Porges. Stressexpert Luc Swinnen vertaalt zijn inzichten naar heel concrete handvatten die de nervus vagus positief stimuleren. Zo kun je stap voor stap je veerkracht versterken en stressgerelateerde klachten een halt toeroepen.

Recensies (1)

Is Activeer je nervus vagus het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Activeer je nervus vagus