Actuele beschouwingen over oorlog en dood

In 1917 verscheen Sigmund Freuds boek Beschouwingen over oorlog en dood voor het eerst in Nederland, bestaande uit twee verhandelingen. Freud had deze teksten vermoedelijk na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog geschreven. Beide zijn ook honderd jaar later onverminderd actueel. Freud schrijft in de eerste beschouwing over de grote ontgoocheling die de oorlog met zich meebracht en gaat in op het driftleven, dat in botsing komt met de cultuur. Het tweede stuk handelt over onze - moeilijke - verstandhouding met de dood.
In het nawoord borduurt de psychoanalyticus Antonie Ladan voort op Freuds beschouwingen. ‘Oorlog’ kan een aantrekkelijke kapstok bieden voor de gevoelens die gewekt worden bij het onder ogen zien van onze fundamentele machteloosheid, in laatste instantie ten overstaan van de dood.
Sigmund Freud (1856-1939) is de grondlegger van de psychoanalyse en geldt als een van de meest invloedrijke denkers van de twintigste eeuw.

Is Actuele beschouwingen over oorlog en dood het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Actuele beschouwingen over oorlog en dood