Al regent het varkens...

Een spreekwoord is een waar woord, zo luidt tenminste het spreekwoord. Maar hoe komt men aan een dergelijke wijsheid? Al regent het varkens… is een heldere en onderhoudende beschrijving van de herkomst en betekenis van talrijke Nederlandse spreekwoorden. Vele komen al sinds de Middeleeuwen in onze taal voor en de bron ervan is vaak nog ouder. Beelden die eeuwen geleden verzonnen zijn, worden nu nog steeds begrepen en gewaardeerd. Het is bekend dat een oude bok nog wel een groen blaadje lust, maar waarom is deze bok nu de zondebok, en niet een stier, of gewoon een man? Is het altijd al een ezel geweest die zich geen tweemaal aan dezelfde steen stootte? En wie is toch Jan Salie? Een dwaas kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden, maar op deze – en vele andere – vragen is wel degelijk een antwoord te geven. U vindt ze in dit boek. Heidi Aalbrecht is historisch taalkundige. Zij is werkzaam als woordenboekmaker. Daarnaast publiceert zij regelmatig over taal en taalgebruik.

Is Al regent het varkens... het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Al regent het varkens...