Als je de stilte ziet

Rank 484 Gelezen 150 Aan het lezen 18 Wil ik lezen 247 Favoriet 8 Recensies 10
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 2 Spots 2 Top25's 1   Topics 0

Alles begon pas toen Sander bij ons kwam wonen, ook het begin van een nieuw leven. Ik was trots op zijn aanwezigheid. Op school zei ik dat hij mijn pleegbroer was. Dat woord kwam van mijn moeder, ik kende het niet, ik kende ook niemand met een pleegbroer of -zus. Af en toe zei ik Pleeg tegen Sander, wat hij leuk vond, Marleen belachelijk. Hij schreef het zelfs een keer onder een briefje dat hij voor me had klaargelegd: 'Ik doe de boodschappen wel! Pleeg.'

De hoofdpersoon in de nieuwe roman van Thomas Verbogt wil graag een verbond vormen met Sander, zijn pleegbroer, maar dat lukt niet. Er staat iets in de weg - iets wat hij niet kan duiden, maar wat hem een leven lang achtervolgt. Wanneer hij afscheid neemt van zijn ouderlijk huis en daarmee ongewild ook zijn grote liefde uit het oog verliest, begint hij aan de zoektocht naar zijn eigen leven. Die zoektocht is onlosmakelijk verbonden met het geheim dat tussen Sander en hem in stond. Als je de stilte ziet is een diep ontroerende roman over verlangen, vluchtigheid en betekenis geven aan het leven.

Nieuw Amsterdam
18 februari 2020
18 februari 2020

Guy Doms Hebban Recensent

Een reflectief beladen (net niet overladen) levensverhaal

door: Guy Doms

De hoofdpersoon in Als je de stilte ziet, roman van Thomas Verbogt (1952), is een ongenoemde ik-verteller. Een protagonist, deels begiftigd met autobiografische componenten van zijn literaire schepper.

Vergeefs verlangt de jonge naamloze naar een hechte connectie met zijn pleegbroer. Ze houden wel...

Reacties op: Als je de stilte ziet