Angel

Gelezen 26 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 11 Favoriet 0 Recensies 15
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 2 Spots 5   Topics 0   Leesclub
Marville, Noord-Frankrijk. In de plooi van de jaren vijftig en zestig daalt een legervliegtuig log en loom neer uit de wolken. Op het tarmac van de NAVO-legerbasis wacht de Canadese soldaat Nathan op zijn jonge en zwangere bruid Margret. Er werd hun een nieuw, spannend leven beloofd. Er is wel oorlog, maar die heet koud en de vrede is broos, maar verzekerd. Tot het vliegtuig landt en de droom van Nathan en Margret uit elkaar spat. Niets houdt stand in de beloofde nieuwe wereld. Margret keert kinderloos terug naar huis, Nathan blijft in Marville. Hij hertrouwt met Emilie, ze krijgen samen een zoon, Alain. De toekomst begint dan toch nog, verlaat en gehavend. Angel is het verhaal van mensen die trachten te vergeten wat nooit vergeten kan worden. 'Vegen we niet allemaal onze scherven bij elkaar, ooit?' vraagt Alain zich af. Hij puzzelt het verleden van zijn vader bij elkaar. De zoektocht begint op het kerkhof van Marville en eindigt in Amerika.

Rogiers schetst op gevoelige wijze hoe de tijd dolt met de mens. Wat weten we ooit echt van de gebeurtenissen die onze tijd markeren? Hoe verhoudt het nieuws van gisteren en vandaag zich tot ons eigen bestaan? 'Tijd verandert geen feiten meer, wel de vragen die we ons stellen.'

Uitgeverij Polis
05 maart 2018
05 maart 2018

Greet Braem Hebban Recensent

Verdriet is een stille moordenaar

door: Greet Braem

Nathan en Daniel zijn Canadese militairen op missie in Frankrijk. Hun legerbasis bevindt zich in het noorden van het land, in Marville. We schrijven eind jaren vijftig, de periode van de Koude Oorlog. Nathan en zijn collega-soldaten kunnen niet wachten tot hun vrouwen, van wie er een aantal zwanger...

Reacties op: Angel