Anna
  Luister een fragment

Anna

Gelezen 306 Aan het lezen 6 Wil ik lezen 88 Favoriet 20 Recensies 4
Non-fictie Artikelen 3 Lijsten 3 Spots 3   Topics 0
Iedereen kent Annie M.G. Schmidt, misschien wel de populairste Nederlandse schrijfster aller tijden. Maar wie kent haar nu eigenlijk echt? Voor Schmidt kwam de grote roem immers pas laat en wat er over haar leven bekend is, is vooral datgene wat ze er zelf over kwijt wilde.
Op basis van een schat aan nieuw materiaal reconstrueerde Annejet van der Zijl de lotgevallen van de vrouw achter de schrijfster: haar hardnekkige zoektocht naar liefde, de onstuimige opgang tot ’s lands ‘schaduwkoningin’ en het roerige en soms inktzwarte persoonlijke leven achter de roem. Het resultaat is het inspirerende verhaal van een vrouw die in haar jeugd eigenlijk niets mee had, maar er dankzij haar humor en moed toch in slaagde om alles uit het leven te halen.

Anna is een van Nederlands succesvolste biografieën ooit. Het boek werd onder andere genomineerd voor de AKO Literatuurprijs en De Gouden Uil, en vormde de basis voor de tv-serie Annie M.G. In 2010 werd Anna door NRC Handelsblad verkozen tot een van de vijftien belangrijkste non-fictieboeken van het eerste decennium van deze eeuw.

Biografieen literaire auteurs
Literaire non-fictie algemeen
Querido's Uitgeverij BV, Em.
01 januari 2002
15 juni 2011