Anna

Gelezen 205 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 50 Favoriet 15 Recensies 3
Non-fictie Artikelen 2 Lijsten 1 Spots 3 Top25's 5   Topics 0
Iedereen kent Annie M.G. Schmidt, misschien wel de populairste Nederlandse schrijfster aller tijden. Maar wie kent haar nu eigenlijk echt? Voor Schmidt kwam de grote roem immers pas laat en wat er over haar leven bekend is, is vooral datgene wat ze er zelf over kwijt wilde.
Op basis van een schat aan nieuw materiaal reconstrueerde Annejet van der Zijl de lotgevallen van de vrouw achter de schrijfster: haar hardnekkige zoektocht naar liefde, de onstuimige opgang tot ’s lands ‘schaduwkoningin’ en het roerige en soms inktzwarte persoonlijke leven achter de roem. Het resultaat is het inspirerende verhaal van een vrouw die in haar jeugd eigenlijk niets mee had, maar er dankzij haar humor en moed toch in slaagde om alles uit het leven te halen.

Anna is een van Nederlands succesvolste biografieën ooit. Het boek werd onder andere genomineerd voor de AKO Literatuurprijs en De Gouden Uil, en vormde de basis voor de tv-serie Annie M.G. In 2010 werd Anna door NRC Handelsblad verkozen tot een van de vijftien belangrijkste non-fictieboeken van het eerste decennium van deze eeuw.
Querido's Uitgeverij BV, Em.
15 juni 2011
9789038887333 , 9789038887524 , 9789038890432 , 9789038893099 , ...

Door lezers

Meer artikelen van lezers

Lezersrecensies (3)

Anna

door: Mirjam
Je leest over misschien wel een van de bekendste Nederlandse schrijvers ooit: Annie M. G. Schmidt. Je leest over haar jeugd, haar weg naar bekendheid en over de tijd na haar grootste successen. Het boek heeft zeker bijgedragen aan mijn kijk op Annie M. G. Schmidt. Pluk van de petteflet...

Toch een echt mens

door: Miebet 1 like
Ben nooit een groot lezer van biografieën geweest, maar met Annejet van der Zijl begint dat zowaar te veranderen. Prachtig geschreven, alsof je er zelf bij was. Ook mooi het verhaal achter Annie MG te lezen. Tot nu toe kende ik haar alleen als icoon, nu blijkt ze ook een echt mens ;-)

Een roerig leven

door: edakanja (Anja Smulders) 2 likes
Een boek over het leven van deze fantastische en artistieke vrouw die heel veel mooi dingen heeft achter gelaten terwijl ze het echt niet makkelijk heeft gehad. Maar altijd haar hart volgde en vooral achter haar teksten stond. Mooi neer geschreven door Annejet van Zijl