Asta's ogen
  Luister een fragment

Asta's ogen

Gelezen 141 Aan het lezen 6 Wil ik lezen 40 Favoriet 8 Recensies 3
Non-fictie Lijsten 1   Topics 0
Een monumentaal boek, nu met stamboom en register

Asta Hoyer is een matriarch. Het hoofd van een Indische familie die in haar eentje acht kinderen grootbracht en een natuurlijke autoriteit uitstraalt: ‘Marlon Brando in een bloemetjesjurk’. Vanaf het moment dat Eveline Stoel Asta’s familiekring betreedt, als vriendin van een van haar vele kleinkinderen, is zij door haar gefascineerd. Hoe zag Asta’s leven in Indië eruit? Wat is er precies met haar man gebeurd?

Hoe lukte het de familie te integreren in het Brabantse Oss? Als Stoel vragen stelt, stuit ze op het spreekwoordelijke ‘Indische zwijgen’. Pas na jaren krijgt ze meer details te horen. Gecombineerd met haar eigen onderzoek vallen de puzzelstukjes op hun plaats.

‘Een vloeiend boek [...], nuchter maar barmhartig. Eveline Stoel heeft bewezen dat Indische geschiedenis Nederlandse geschiedenis is.’ – Gustaaf Peek in De Groene Amsterdammer
‘Volstrekt authentiek.’– Hella S. Haasse
‘Een noodzakelijk verhaal in deze xenofobische tijden.’ –Adriaan van Dis