Baardman

In dit boek gaat Kenan Akyil op zoek naar zijn geschiedenis. Alles begon bij Baardman. Om aan de diepe armoede te ontsnappen, komt Mükremin Akyil in de jaren 1960 als mijnwerker vanuit Turkije naar België. Kenan reist zijn grootvader achterna en beschrijft de smeltkroes van culturen in de Limburgse cités. De integratie verliep er niet altijd even gemakkelijk en de gevolgen werken tot vandaag door.

Dan slaat het noodlot toe. In korte tijd moet de familie tot driemaal toe onnoemelijk verlies verwerken, zoals op Nieuwjaardag 2017, wanneer Kenans broer Kerim om het leven komt bij een terreuraanslag in een discotheek in Istanboel.
Datzelfde jaar raakt opa verlamd bij een auto-ongeval. Nooit miste hij een gebed, maar nu kan hij alleen nog met zijn ogen bidden. In mei 2020 overlijdt hij door een complicatie die tijdens de coronacrisis niet snel genoeg behandeld kan worden.

Baardman is het hartverscheurende verhaal van een Limburgse mijnwerkersfamilie en een authentieke getuigenis over drie generaties Turkse Belgen.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen