Birmaanse dagen

Birmaanse dagen

Rank 6142 Gelezen 9 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 21 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0

Met een voorwoord van Alfred Birney

De Engelse houthandelaar Flory behoort tot de kleine blanke elite in het stadje Kyauktada in Opper-Birma. In de verzengende tropenhitte wordt hij steeds meer bevangen door walging van zichzelf en de andere Britten die hun dagen verdoen in de Europese club – hét broeinest van de koloniale onderdrukking van de Birmanen.
Als Elizabeth Lackersteen haar oom komt bezoeken, ziet Flory in haar een mogelijkheid om te ontsnappen uit zijn isolement, maar hij is niet bedacht op de sluwe intriges van U Po Kyin, een plaatselijke magistraat, de jaloezie van een voormalige maîtresse en bovenal het kille opportunisme van Elizabeth.

De Arbeiderspers
23 januari 2018
9789029519854 , 9789029519878

Recensies

Guy Doms Hebban Recensent

Voorsmaakje van zijn veelzijdige schrijftalent

door: Guy Doms 2 reacties

In 1922 gaat hij in dienst als overheidsfunctionaris en wordt politieagent bij de Indian Imperial Police in Birma. Vijf jaar later schrijft hij zijn debuutroman Birmaanse dagen. Een verhaal over de elitaire denkwereld en de praktijken van de Engelse koloniale expats in Birma (het huidige Myanmar)....