Bitch

Seksistische aannames over vrouwelijkheid die in de rest van de sa­menleving allang achterhaald waren, hebben nog lang de blik van biologen en zoölogen op vrouwtjesdieren vertroebeld. Het vrouw­tje, dat was natuurlijk de moeder, de zorgende, het zwakke geslacht. Maar de afgelopen decennia heeft er een wetenschappelijke revolutie plaats­gevonden die ons meer inzicht heeft gegeven in het vrouwelijke. Dit boek gaat over die revolutie.

Zoöloog Lucy Cooke stelt je voor aan een waanzinnige cast van opmerkelijke vrouwtjesdieren en de wetenschappers die hen bestuderen. De meerkatmoe­ders van de Kalahari zijn de meest moorddadige roofdieren ter wereld. De alba­trossen op Hawaii voeden hun nageslacht op in same sex-stelletjes. Vrouwelij­ke maki’s op Madagaskar domineren de mannetjes in fysieke en politieke zin.

Deze bad bitches van het dierenrijk rekenen voorgoed af met achterhaalde bi­naire ideeën over lichamen, hersenen, biologie en gedrag.

Recensies (2)

Meer recensies

Is Bitch het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Bitch