De boekenapotheek

De boekenapotheek

Rank 554 Gelezen 17 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 45 Favoriet 2 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 4 Lijsten 2 Spots 2   Topics 0

Heb je last van hooikoorts? Als je je onderdompelt in Jules Vernes 20.000 mijlen onder zee zul je geen last meer hebben van pollen. Ben je na een teleurstellende relatie je geloof in de liefde verloren? Lees dan Murakami's 1q84 en word net als hoofdpersoon Tengo opnieuw verliefd op de liefde. Of vind je het jammer dat je vader geheelonthouder is? Laat hem Jan van Mersbergens Naar de overkant van de nacht lezen en hij zal ervan overtuigd raken dat het goed is om je af en toe te laten gaan. In dit 'medisch handboek' worden meer dan 320 aandoeningen - van midlifecrisis en slapeloosheid tot gebrek aan humor en constipatie - beschreven. In totaal 550 romans bieden soelaas: de ene keer geeft het verhaal zelf afleiding, een andere werkt het ritme van het proza genezend. Ella Berthoud en Susan Elderkin zijn twee gepassioneerde Engelse 'bibliotherapeuten' bij The School of Life, opgericht door onder anderen Alain de Botton. Hun bejubelde boek The Novel Cure is voor deze vertaling voor een kwart aangevuld met remedies van Nederlandse en Vlaamse bodem. De lemma's zijn verzorgd door literair journalist Maarten Dessing. 'Een ode aan de mogelijkheden van de roman.' The Guardian

Hester Tollenaar Roos van de Wardt
Uitgeverij Podium b.v.