Brandende kampongs

Brandende kampongs

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Op veler verzoek verschijnt nu een beknopte en geactualiseerde versie van De brandende kampongs van Generaal Spoor, het buitengewoon invloedrijke standaardwerk van Rémy Limpach.
Lange tijd was het officiële Nederlandse regeringsstandpunt dat er in het voormalige Nederlands-Indië in 1945-1949 slechts incidenteel excessen plaatsvonden. De strijd van honderdduizenden Nederlandse soldaten tegen de Indonesische onafhankelijkheid gold als een betrekkelijk ‘schone’ oorlog, met uitzondering van de commando’s van kapitein Westerling.
In dit baanbrekende en veelgeprezen boek bewijst de Zwitsers-Nederlandse historicus Rémy Limpach het tegendeel. Uit zijn studie, gebaseerd op bronnen die historici tot nu toe links lieten liggen, rijst het beeld van een leger dat onder leiding van Generaal Spoor op grote schaal extreem geweld inzette.
‘Verbijsterende lectuur. Overtuigend laat Limpach zien dat er stelselmatig werd gemarteld, dat tienduizenden Indonesiërs zonder vorm van proces werden doodgeschoten, en dat verkrachtingen en het in brand steken van dorpen aan de orde van de dag waren.’ – Rob Hartmans in Historisch Nieuwsblad
Winnaar Schouwenburgprijs
Rémy Limpach promoveerde summa cum laude aan de Universität Bern op extreem Nederlands militair geweld tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog. Sinds 2014 werkt hij voor het Nederlands Instituut voor Militaire Historie.
Geschiedenis & Politiek
Boom