Brussel

Brussel

Hoe heeft Brussel, destijds een kleine nederzetting in de moerassige Zennevallei, zich stilaan ontwikkeld tot hoofdstad van de Nederlanden, van de staat België en van Europa? In een vlot geschreven synthese schetst de Brusselse historicus, Dr. Paul De Ridder de krachtlijnen van deze ontwikkeling en dit in het ruimer kader van de geschiedenis der Nederlanden. Dit werk is het eerste origineel in het Nederlands geschreven overzicht van de geschiedenis van Brussel. Paul De Ridder, tevens gewezen Brussels parlementslid, was verbonden aan de Koninklijke Bibliotheek Albert I in Brussel en stichtend lid van de "Vereniging voor Brusselse Geschiedenis". Hij bestudeerde de regering der Brabantse hertogen Jan I (1267-1294) en Jan II (1294-1312) en publiceerde de driedelige "Inventaris van het 0ud archief van de kapittelkerk van Sint-Michiel en Sint-Goedele te Brussel (1047-1797)". Als eerste bestudeerde Dr. De Ridder het taalgebruik in Brussel voor 1794 op basis van systematisch archiefonderzoek. Hij is de auteur van "Het andere Brussel. Een afrekening met vooroordelen" (1988), "Sint-Goedele, geschiedenis van een monument" (1992) en van "Taferelen uit het Brusselse ambachtsleven" (1997). +

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen