De registers van de tresorij en het taalgebruik te Brussel (1639-1795)

Deze studie vormt een onderdeel van een systematisch onderzoek naar de talen die de Brusselse instanties hanteerden bij het opstellen van ambtelijke stukken in de periode voor 1794.

Over de auteur
Paul De Ridder (° Ukkel, 1948) promoveerde anno 1977 aan de Gentse Rijksuniversiteit tot Doctor in de Middeleeuwse Geschiedenis. Zijn proefschrift was gewijd aan Jan I (1267-1294) en Jan II (1294-1312), hertogen van Brabant. Tussen 1979-1988 inventariseerde Dr. De Ridder het omvangrijke archief van de Brusselse kapittelkerk van Sint-Michiel en Sint-Goedele. (1047-1797) Bovendien verrichtte hij fundamenteel onderzoek naar het taalgebruik te Brussel vóór 1794.

Omwille van zijn jarenlange inzet voor het Brusselse cultuurhistorische patrimonium werd Paul De Ridder in 1997 onderscheiden met de “ANV-Visser-Neerlandiaprijs voor Persoonlijke Verdiensten.” Deze prijs, ingesteld door de Joodse en vrijzinnige Nederlander Herman Lodewijk Visser (+ 1943), beloont personen die zich belangeloos voor de gemeenschap hebben ingezet.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Vereniging voor Brusselse Geschiedenis
01 juni 2021
01 juni 2021

Reacties op: De registers van de tresorij en het taalgebruik te Brussel (1639-1795)