Chaos, orde en bewustzijn

"Een boek met baanbrekende ideeën hoe het bewustzijn het heelal bestuurd. Leest als een filosofische thriller!"

Onze kosmos bestaat uit energie, massa verdeeld in ruimte en tijd en wordt geregeerd door de natuurwetten. Maar onze kosmos is veel meer dan dat, het is ook een enorm informatiesysteem en het bevat bewustzijn. Wij denken bij bewustzijn aan wat wij denken, voelen en beslissen met onze hersenen, maar is ons bewustzijn wel uniek? Als we ons heelal zien als een gigantisch informatiesysteem moet er immers ook een informatiehouder zijn!

Deze informatiehouder moet alle informatie bevatten die er bestaat en noem ik in mijn boek het holobewustzijn. Het interessante van bewustzijn is dat het in staat is keuzes te maken in tegenstelling tot natuurwetten, die beschreven worden door wiskundige formules.

Bewustzijn blijkt bovendien nodig om deeltjes die nog niet echt bestaan in ruimte en tijd naar de werkelijkheid te brengen, de zogenaamde kwantumcollaps. Bewustzijn is daarmee het fundament van de kosmos, de kosmos wordt alleen werkelijkheid met bewustzijn. Dit thema brengt ons langs een interessante reis door de kosmologie, de relativiteitstheorie, deeltjesfysica, kwantumnatuurkunde, chaostheorie, informatietheorie, hersenwetenschappen, de evolutietheorie, intelligent design, de oorsprong en geschiedenis van religie, de theorie van het zelf, de vrije wil en nog veel meer. Als een rode draad loopt het pantheïsme van onze grote landgenoot Spinoza door het boek. De wetenschappelijke resultaten van onze tijd geven hem 300 jaar na zijn dood alle gelijk van de wereld.

Het boek is een handreiking van de natuurwetenschappen naar het metafysische zonder al te zweverig te worden. Op de cover van dit boek ziet u een fractal. Dit is een door een computer berekende tekening via een chaotisch wiskundig systeem. Hoewel niemand de uitkomst van deze tekening kan voorspellen ontstaat de verbeelding van een prachtige vlinder! Alle themas chaos, orde (wiskunde) en bewustzijn (vlinder) komen in deze afbeelding terug.

Kijk ook op de website http://bewustzijnisalles.nl voor meer informatie over dit onderwerp.

Is Chaos, orde en bewustzijn het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Chaos, orde en bewustzijn