Code voor Dander

Dit is de roman over een ontmoeting: die tussen het meisje Levka en Dander - de ander - die man en vrouw is tegelijk. "Code voor Dander" kenmerkt zich door een diepe - maar geenszins 'diepzinnige' - inhoud, die echter wordt gerealiseerd door een directe schrijftrant.

Voor Levka, met haar tot gewoonte gestolde onderzoekingsdrift, zijn alle werelddelen, waarin zij rondtrekt, één grote zware ompaalde negorij, waarin zij zich voorgoed gevangen waant. Op een kritiek ogenblik in haar leven komt zij oog in oog te staan met Dander, met wij zij in een buitenissige, steeds veranderende relatie geraakt.

In de loop van twee etmalen, die zij noodgedwongen doorwaakt, gaat Levka langzamerhand Dander zien in zijn vaak onverklaarbare en meestal tegenstrijdige gedaanten. Dit betekent tegelijkertijd de verzoening met de wereld-als-negorij.

Opnieuw heeft Aya Zikken zich geobsedeerd bezig gehouden met het grondthema van al haar boeken: dat van de menselijke communicatie. Ondoordringbare eenzaamheid, vleugellamheid, verstarring en neurose lijken van de relatie tot 'de ander' de enige producten - maar er móét een code zijn. Aya Zikken laat niet af uit een oncijferbare geheimtaal die glimp van inzicht mogelijk en het leven alsnog leefbaar te maken

Is Code voor Dander het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Code voor Dander